
Roy W. Howard Monographs
In Journalism and Mass Communication Research

Number 2 May 15, 1992

trn

Schoo of Jorals Ininniest



Mr. Howard Goes to
South America
The United Press
Associations and

Foreign Expansion

by Terhi Rantanen

© 1992
by the Roy W. Howard Chair,

School of Journalism, Indiana University

Bloomington, Indiana, USA 47405

Terhi Rantanen was a visiting scholar at the School of Journalism, Indiana
University-Bloomington, from October 31 to November 12, 1991. She did
much of the research for this monograph in the Roy W. Howard Archive in
the School of Journalism's library. She is a researcher in mass communication
at Helsinki University, Finland. She was also a Fellow of the Russian Research
Center at Harvard University during autumn 1991. Her interests have focused
on the relationship between international and Russian news agencies in the
19th and early 20th centuries. She has also written on the history of Finnish
news agencies. She has done research on news agencies in archives in
Moscow, Leningrad, Stockholm, Paris, London, Washington D.C. and at Stan-
ford University, the University of Illinois and Indiana University. She holds a
master's degree in communication, a licentiate in communication, and a doc-
torate in communication, all from Helsinki University in Finland. This mono-
graph was edited by David H. Weaver, Roy W. Howard Research Professor at
Indiana University's School of Journalism.



Roy W. Howard Monographs
in Journalism and

Mass Communication Research

(published by the Roy W. Howard Chair,
School of Journalism, Indiana University,

Bloomington, IN 47405)

Number 1 Jan Wieten, "Howard and Northcliffe: Two Press Lords on the
Warpath," April 23, 1990, pp. 1-44.

Number 2 Terhi Rantanen, "Mr. Howard Goes to South America: The
United Press Associations and Foreign Expansion," May 15,
1992, pp. 1-32.

O~ver the past 20 years, a number of academic and professional

studies have documented the high degree to which modern media are

dependent on the international news agencies. This dependency

assumes multifarious forms, the most apparent being the quantity of

news that international agencies supply to media around the world.

Extensive research of foreign news has shown that as much as two-

thirds of all foreign news comes from the Associated Press and United

Press International of the U.S., Reuters of Great Britain and Agence

France-Presse of France.'

The research on news agencies can be divided into three major

approaches: (1) analysis of content; (2) studies of structure and func-

tion; and (3) historical accounts of agency development. 2 Unfortu-

nately, it has developed along exclusive disciplinary lines-quite sepa-

rately in different fields, such as international communication and

journalism history, virtually without interaction and cross-fertiliza-

tion. Particularly striking and regrettable is the ahistoricism of much

social science research-serious inquiry into the historical develop-

ment of news agency dependency has been particularly wanting.

Indeed, the segregation of media studies into two discrete fields-

international communication and journalism history-has led to a

basic misinterpretation of news agency operations. On the one hand,

researchers in international communication have emphasized the sub-

ordination of national to international agencies, but have neglected the

interrelationship among domestic agencies-as if competition in the

internal, domestic market were not an important factor. Contrariwise,

historians of journalism have committed the opposite transgression-

they have focused exclusively on the relationship among domestic

3



Terhi Rantanen Mr. Howard Goes to South America

agencies and ignored their foreign connections. Hence these two

dimensions have been treated as independent variables. The starting

point for a new approach must be strong, bi-directional dependency-

between the national and international markets.

The early history of news agencies in the United States offers an

important and interesting case, for it involves agencies that first con-

centrated on the domestic market, but subsequently expanded abroad

and became international. To be sure, some of this development has

been described, most notably in a book by the former general manager

of the Associated Press (AP), Kent Cooper, who recounts the AP's

"crusade" against the powerful cartel of the European news agen-

cies-the British Reuters, French Havas and German Wolff.3 By con-

trast, much less is known about the AP's competitor, United Press

Associations (UP, 1907-1958), and its foreign relations. That is a curi-

ous gap in the research, for the UP has a unique history; it was the

only agency in the world that succeeded in establishing its own, inde-

pendent foreign coverage (free of any affiliation with the international

news cartel-in contrast to the AP) and became itself an international

agency.

If Cooper has been credited with achieving the AP's foreign expan-

sion (which he himself promoted and which will be questioned here),

it was Roy W. Howard (1883-1964) who engineered the UP's expan-

sion into the international news market. Howard began his work at

the UP in 1907 as its first general news manager and became its gen-

eral manager in 1912. Eight years later he resigned to become general

business director of the Scripps Newspapers (later Scripps-Howard

Newspapers).'

Howard's active role at the UP was considerably shorter than

Cooper's, whose career at the AP lasted 40 years (he became general

manager in 1925). In 1914-1920 Howard devoted himself to the UP's

expansion into the foreign market, spending much of his time abroad.

His main objective was to open the South American news market. Of

his nine trips abroad in this period, he made three to South America in

1916, 1918 and 1920. During his first trip there Howard signed an

agreement with an Argentinean paper, La Nacion. The contract marked

a watershed in the history of the UP's (and AP's) relationship to the

international news agencies.

Significantly, this foreign expansion of both the UP and AP was

closely connected with their competition in the domestic market. The

main task of this essay is to analyze this interrelationship, to suggest

how the domestic and international markets were interwoven, and to

illuminate Roy W. Howard's role in this process.'

THE ORIGINS OF THE UNITED PRESS ASSOCIATIONS (UP)

News agencies in the United States have developed along two

major organizational lines, i.e., cooperative and private. Whereas the

cooperative agencies have been extensively studied, far less is known

about the development of private agencies. Thus, in contrast to the

extensive scholarship on the different Associated Presses, researchers

have paid scant attention to private agencies like the United Press

(1882-1897) and United Press Associations.6

The early history of the United Press Associations is particularly

interesting, for it was deliberately founded as a distinct alternative to

the AP. Its founder, E.W. Scripps (1854-1926), owned a newspaper

chain of numerous newspapers in cities and small towns. He con-

demned his competitors as capitalists and conservatives and saw his

own papers defending the interests of the working class. He also

believed in promoting young people as journalists. According to him,

youth is in its period of struggle and therefore more likely to be radi-

cal and close to the people; maturity and age inescapably breed con-

servatism and general remoteness from the common people. Scripps

practiced what he preached-he hired young journalists and pro-

moted them quickly to responsible positions.7

Scripps detested both cooperatives and corporate monopolies.

Instead he believed in one-man firms, where power was not divided

between numerous stockholders, but one man had the power to

decide any important question. That conviction derived from his deal-

54



Terhi Rantanen Mr. Howard Goes to South America

ings with the old Western Associated Press, United Press, and the AP

(of Illinois).

My experience with the old UP also had taught me that there was

little to choose between an ordinary stock company of this kind and

a mutual association, so far as proper and honest conduct was con-

cerned. But there was an additional danger in a stock company in

that contending parties must form factions to be followed by strife

for stock control. I had known many newspapers to fail because of

quarrels amongst stockholders and the constant shifting of balance of

power.'

Dissatisfied with the ownership forms and operation of these agen-

cies, he used small, independent news services for his own newspa-

pers. They were such as the Scripps-McRae Press Association (origi-

nally Adscititious Report for Middle Western papers), Scripps-Blades

Service (later Scripps News Association for Pacific Coast papers) and

Publishers' Press Association. For several years these three agencies,

each with independent management and organization, interchanged

news and worked together. But none of them ever became profitable

or a serious competitor of the AP.9

It was only in 1907, when Scripps founded United Press Associa-

tions, that the three associations were finally merged into a single orga-

nization. The stock of the UP was held by four men, but E.W. Scripps

had the majority of the stock (51 percent). The first president was John

Vandercock (he died within a few months), followed by Hamilton B.

Clark (1908-1910) and C. D. Lee (1910-1912). The firm commenced

operations with substantial liabilities ($300,000) from the previous

agencies. It had less than 300 clients, mainly afternoon papers.10 To put

it mildly, its prospects were anything but promising; at that point, the

AP's organization, resources and clientele were infinitely superior. The

newly founded UP obviously faced a difficult uphill battle against a

well-established agency, which already could claim extensive experi-

ence in both domestic and foreign news transmission.

Under the circumstances, the UP chose to create a profile that was

entirely different from that of the AP, adopting what Mintzberg has

described as the "Simple Structure." According to this scheme, most

organizations actually traverse this phase in their formative years,

when they all share some common basic characteristics-little or no

technostructure, few support staffers, a loose division of labor, mini-

mal differentiation among units, and a small managerial hierarchy."

Formulation of strategy and policy is the exclusive responsibility of

the chief executive. The decision-making process tends to be highly

intuitive and nonanalytical, often thriving on uncertainty and oriented

to the aggressive search for opportunities. 2

Moreover, the UP's new profile was distinguished by a striking

youthfulness of its employees, including those in responsible posi-

tions. Howard himself was 29 years old when he became the UP's

general manager and most of his fellow workers were even younger.

Compared to the AP's Melville Stone (then 64 years old), Howard was

a "Wunderkind," who had achieved much more than men of his age

usually did. Significantly, Howard had not slowly worked his way up

through the ranks; it would have been inconceivable for the AP to

name a general manager who had not laboriously climbed up the lad-

ders of the organization. As Howard writes:

When the UP was born in 1907, it wasn't a very husky looking

infant, and there was considerable doubt to whether a formula could

be evolved on which it could be nourished. It had one piece of good

luck, however. The 24-year-old young man selected to work out that

formula-chiefly because no one else was crazy enough to want the

job-had an equipment more valuable than he ever suspected. That

equipment consisted, first, of a telegraph-desk-acquired knowledge

of the extent of dry-rot in the AP report; secondly a blissful ignorance

of what more experienced people knew could not be done; and third,

an inordinate amount of cockiness, conceit and affinity for 14-hour

work days. With that sort of a captain, and a crew made up almost

wholly of brash upstarts his own age or younger, all equally full of

pep, and equally devoid of inhibitions, the UP got under way.'3

7
6



Terhi Rantanen Mr. Howard Goes to South America

To be sure, Howard rapidly acquired a reputation not so much as

Wunderkind as "enfant terrible," who had arrogantly and impudently

challenged the dominant way of news gathering and launched a bold

attack on AP. One of his concepts was "Today's News Today." The

point, of course, was the exciting and arresting idea that it was not

really "news" unless it could be published on the same day that it

happened. It was more than an advertising slogan: Howard's own

experience with telegraph operators enabled him to work on the

development of news transmission technology. As a result, the UP

became the first news agency to use the facilities of the American Tele-

phone and Telegraph Company to telegraph its news transmission.

Moreover, the UP also initiated the use of the telephone for the trans-

mission of "pony" (i.e., small) news reports. The new device made it

possible to provide a larger service than by telegraph and for less

money. Later, the UP pioneered yet again when it became the first

agency to adopt the printer-telegraph machine and radio in news

transmission. 4

Howard revolutionized not only speed and technology, but also

attacked the shibboleth that news was "impartial" and "objective." In

his view, the dominant myth of impartiality must and should be chal-

lenged; this old-fashioned journalism (which he equated with the AP)

ensured only the delivery of routine, insipid, uninteresting news.

Howard wanted to "color" the news-that is, it should truly represent

the spirit and atmosphere of the news situation. As one of his contem-

poraries wrote:

These young men might not have so much understanding of

rhetoric or so much appreciation of a balanced sentence; but they

were able, by the character of their instructions, to put something of

their own feelings into their news report. They expressed characteris-

tically the popular point of view."

The difference in conceptions of news was dramatically evident at

the first national newspaper conference in Wisconsin in 1912. The gen-

eral manager of the AP, Melville E. Stone, described his organization

as colorless and unbiased and vowed to keep it that way. When he

had finished, "a small, bright-eyed young man, looking like the lead-

ing juvenile in a stock company,"16 rose to reply. It was Howard who

said:

I am sorry, but we haven't succeeded in keeping our bureau color-

less and unbiased. We're only human beings, and most of us have

pretty strong individualities. We couldn't keep our individualities

out of the news, no matter how hard we tried. We don't try. We tell

about the news as we see it. We make every allowance we can for the

other side, and we don't lie or suppress, but there still remains the

point of view. Our method is the only way to be honest with the pub-

lic and with ourselves."

Moreover, Howard's UP broadened the very definition of news,

adding to its coverage such new features as sports, women's page

matter, cartoons, comic strips and "human interest" stories. Because

the UP initially served only afternoon papers, it continued its service

into late afternoon until baseball games, races and other daylight

sporting events had been concluded.18

Both Scripps and Howard shared the same view-"news," in their

opinion, was purely a commodity that was sold only if it pleased cus-

tomers. They regarded the UP as a frankly commercial organization,

that is, a "business" that bought and sold news for a profit. This stood

in contrast to the AP, which had no profit motive, for it was a coopera-

tive in which members shared the costs.19

The UP rapidly achieved a reputation of a liberal-minded agency

compared to the AP. As one contemporary wrote:

Unipressers are bound in an unusual esprit de corps, hard to

define but nonetheless real. No doubt it has something to do with

UP's fearless independence and with its leaning toward liberalism.

Perhaps it is based on the fact that UP was the underdog and is now

worrying the somewhat august AP. Other factors may well be that

UP is an organization of young men-average age about 28-from

98



Terhi Rantanen Mr. Howard Goes to South America

small town and mid-west colleges of journalism, plain fellows of

Nordic stock with scarcely a Harvard B.A. among them, and that

every UP executive has come from the ranks.20

The UP created, in addition, a new method of gathering its news.

Whereas the AP collected news from member newspapers, the UP

established a correspondent net of its own. Most correspondents were

paid only for what they submitted; productivity and quality thus

remained under the direct control of the UP. As a result, the home

office could change its correspondents-as well as their location-as

often and fast as it pleased 2 1

Still more radical was the UP's decision to challenge the principle of
"exclusivity" of news, so deeply embedded in the AP. The latter's
exclusionary system not only forbade its members to sell separately

their news reports to rival agencies, but even prohibited them from

receiving it from competing wire services. Moreover, the AP required

that two-thirds of all members approve the admission of a new mem-

ber; indeed, the consent had to be unanimous from other newspapers

operating in the same city as the prospective member2 2 The UP fur- ** 1\

ously resented these monopolistic practices. It announced that its

news was non-exclusive, that the UP would accept any client in any
town or city, and that any other newspaper in that town or city could

have the UP news at the same price.23

All these revolutionary innovations contributed directly to the UP's 61\
phenomenal economic success. By 1912 it had 500 clients (compared to

the AP's 850 clients in 1913) and their number was rapidly increasing.
The UP also managed to diversify its clientele. At first it had almost
only evening papers as clients, but later attracted morning papers as

well. As a result, its net profits steadily increased-from $33,700 in
1910 to $61,100 in 1915.24 *U t IU/J

THE UP'S FOREIGN RELATIONS

It is impossible to understand the development of news agencies

before 1934 without taking the European news cartel into account. The ''____

10 11



Terhi Rantanen Mr. Howard Goes to South America

first extant and verifiable agreement among the cartel's three agen-

cies-Havas, Reuters and Wolff-was signed in 1859; amended and

revised periodically, these agreements constituted the foundation of a

powerful cartel that divided up the world's news market between

themselves and lasted more than seven decades. The 1870 agreement

gives some idea of how the cartel carved up the world's news mar-

kets: it gave Reuters sole control over England, Holland and their

colonies; Wolff's share included Germany, Scandinavia, and the cities

of St. Petersburg and Moscow; and Havas received exclusive rights to

France, Italy, Spain and Portugal." Once submarine cables had linked

up the various continents, the cartel extended its claims to these new

worlds as well. The French Havas, for example, established connections

with South America after the cable opened in 1874, laying the basis for

Havas' subsequent claim to all of South America as its territory.26

The first operating transatlantic cable between the U.S. and Europe

was installed in 1866. That formed the basis for a new relationship

between the American news agencies and the cartel: by 1870 the dif-

ferent Associated Presses had a contractual affiliation with the cartel.

In this case, North America was a joint territory of the three agen-

cies,with the AP as their U.S. contracting party. The agreement

between the two sides clearly fixed their mutual rights and obliga-

tions. In effect, the AP had exclusive rights to the dissemination of the

cartel's news within the United States, but the American agency for-

feited its right to establish direct contact with any foreign agency other

than the three members of the cartel. That arrangement gave the AP a

powerful advantage in the domestic market: no other American

agency could sign agreements with the cartel (thanks to the AP's

exclusionary rule) to obtain access to its news.27 This monopoly played

a crucial role in the AP's victory over the United Press (not to be con-

fused with Scripp's United Press Associations) in 1899; the exclusive

contract with the cartel had effectively denied its competitor all access

to foreign news.28

The newly founded United Press Associations thus faced a difficult

situation: because of the AP's exclusive agreement with the cartel, the

UP had no right to purchase foreign news from the cartel members.

Thus it had only two possible ways for obtaining foreign news-either

purchase news from newspapers or agencies unaffiliated with the AP

and the cartel (which thus were free to sell news) or establish a foreign

correspondent net of its own.

The UP originally planned to confine its news coverage chiefly to

the domestic market. It had inherited only one correspondent (in Lon-

don) from the previous agencies, and in 1908 it started a small service

of American dispatches to England. But when Howard went to Lon-

don in 1909 to reorganize the UP service there, he came up with the

idea of expanding the UP and engaging seriously in the export of for-

eign news. The same year he signed a contract-for a sharing of news-

with the Exchange Telegraph Co. of London and Nippon Dempo

Tsushin-sha of Tokyo.29 Later agreements were made with Agence

Fournier in Paris, Hirsch Bureau in Berlin, and the Australian Press

Association. These agencies were smaller enterprises that operated out-

side the control of the European news cartel. The UP opened foreign

offices in Paris, Berlin, Rome, Madrid, Lisbon and St. Petersburg?

The UP was naturally interested when Baron Reuter (at the behest

of Reuters' representative in New York) invited Howard to London.

Reuters had had difficulties in negotiations with the AP and decided

to negotiate an agreement with the UP. Howard went to London in

1912 to discuss the proposition of a contract between the UP and the

cartel, which could have diverted its exclusive rights from the AP to

the UP. Howard spent several weeks in London and on the continent,

investigating these other agencies, and at the conclusion of his investi-

gation came back and reported to the Board of Directors of the UP, rec-

ommending that the proffered tie be declined, as it subsequently was.

The decision had the hearty endorsement of E.W. Scripps.3 Howard

wrote later:

The reason for my deciding against the alliance was that I knew

that it would put the UP as much at the mercy of these moribund

and venal agencies, as the AP was.32

12 13



Mr. Howard Goes to South America

Although Howard saw the advantages of the agreement, he real-

ized that the agreement would have prevented the UP's expansion

abroad.33 Once the UP rejected this agreement with the cartel, its only

way to acquire foreign news was either from its own foreign corre-

spondents or newspapers or agencies that were not affiliated with the

cartel. This was a major decision, which ultimately promised to ele-

vate the UP to the level of the agencies in the cartel itself.

The problem was that the UP's connections abroad were very weak,

limited mainly to Europe. The UP management had to push the devel-

opment of its own news organization with greater vigor and speed

into other continents as well.' It was only natural that the UP would

give particular attention to South America-an area in which the

American government and business had a special interest.35 That

meant, of course, it must enter an area that the cartel had reserved for

the exclusive control of Havas.

THE U.S. NEWS FLOWS TO SOUTH AMERICA

We have applied the Monroe Doctrine

to news and with American

newspapermen trained in the United

Press offices at home.

Roy W. Howard in 19173

One of the major problems in expanding news service into South

America had been communication technology. The British dominated

the submarine cables, so that messages from the U.S. to South Amer-

ica had to be sent via London. It was only in 1882 that the first direct

U.S. cable between the United States and South America was finally

laid. It had a dramatic and immediate effect on cable rates: once the

so-called "Via Galveston" route had been opened, the rate between

New York and Valparaiso had plunged from $6.00 to $3.07 per word.

The rates rapidly continued to fall, and by 1917 the price per word

stood at 50 cents.37

Despite the growing U.S. interests in South America, news trans-

mission was initially still a monopoly of the French agency Havas. In

1915 Jorge Mitre of La Nacion (described as one of the five most signifi-

cant newspapers in the world by contemporaries with a circulation of

100,000 in 191438) of Buenos Aires, asked the AP for the service of Ger-

man official war communiques-which Havas had refused to trans-

mit. Because of its agreement, however, the AP could not supply this

material and indeed never even bothered to reply to the query. Mitre

later sent a similar inquiry to the UP. Although Howard did not like

the idea of selling war coverage instead of the entire news report, he

agreed to a two-month trial period.39

The following year Roy W. Howard made his first trip to South

America and signed a 10-year contract with La Nacidn. He made con-

tracts with two Rio de Janeiro newspapers-O Pais and 0 Imparcial.

This made it possible to establish a major UP bureau in Rio de Janeiro.

In June 1916 the UP started sending Argentina a world news service

from New York and European news furnished by the European

bureaus of the UP. Howard also created a pool of dispatches of the UP

and La Nacion correspondents, a service which he then sold to other

South American newspapers. Still, the number of words cabled every

day to the UP bureaus of Rio de Janeiro, Santiago de Chile, Lima,

Bogota and La Paz did not exceed 5,000 words.40

The UP could also make use of a major decline in telegraph rates.

The Central and South American Cable Company had been negotiat-

ing with the State Department to enlarge cable traffic with South

America. Consequently, at the behest of the State Department, the

company reduced the press rate between New York and South Amer-

ica from 22 cents to 15 cents a word (later to 10 cents) and only two

cents a word for each additional city at which messages were copied

en route. These cities included Panama, Guayaquil, Lima, Valparaiso

and Santiago. 41

The agreement with La Nacion created a sensation in journalistic cir-

cles both in South America and in the U.S.

15Terhi Rantanen14



Terhi Rantanen Mr. Howard Goes to South America

Editor and Publisher wrote:42

In entering the South American field the United Press is starting a

history-making development. The peoples of North and South

America sharing common political ideals and with similar forms of

democratic government, have yet lived in different worlds. Our

neighbors in the south have largely accepted ready-made European

opinion of us, and have made little progress getting actually

acquainted with their big neighbor to the north. [...]

This new expansion of the United Press will gradually but surely

work a change. Our neighbors will come to know us, and to be our

friends. President Roy Howard, of the United Press Associations, in

arranging to furnish the news of the world to South American news-

papers, has accomplished something big and epoch-marking. He has

served his country, and these natural neighbor-nations of his country,

more usefully than any ambassador or minister has ever been able to.

He has richly earned the high tributes which have been accorded to

him by the Secretary of State and other high officials at Washington;

and he has also earned the appreciation of every son of Uncle Sam!

1

THE BATTLE OF BUENOS AIRES4 3

The AP had long been interested in the South American market. In

the winter of 1914 its Board had already discussed whether to make

an attempt to break through Havas's control over the South American

territory. The question had arisen as the Board considered an applica-

tion by a Mexico City newspaper to join the AP. Although the Board

shied away from an open break with Havas, the situation had plainly

become increasingly intolerable for the AP. The reason was the success

of its competitor, the UP. Whereas the latter enjoyed the new press rate

for its messages between the U.S. and South America, the AP still had

to rely on news dispatches from Havas-which came via London and

therefore at a more expensive rate. Indeed, the AP faced the very real

specter that the UP would drive Havas completely out of the South

J

FIGURE 2.
UP Advertisement, 1918

NEW YORK, SATURDAY, JANUARY 19, 1918

THREE BIG SOUTH AMERICAN PAPERS
START UNITED PRESS SERVICE

On January 1st the three most important daily papers of
Chile, the Edwards' chain of newspapers, El Mercurio of Santiago,
Valparaiso and Antifogasta started the complete world-wide

news report of the

UNITED PRESS
The News Service of the Americas
These three newspapers, the great dailies of the West

Coast, are the property of Dr. Agustin Edwards, Chile's foremost
journalist and her present Minister to Great Britain. It was
only after detailed investigation of the resources. of the United
Press in Europe and in the Americas, both North and South,
that he closed a contract with the United Press for a service that
will duplicate the news report which has caused La Nacion, of
Buenos Aires, to become recognized throughout Latin America
as the greatest NEWS paper printed in the Spanish language.

UNITED PRESS ASSOCIATIONS
GENERAL OFFICES NEW YORK CITY

Source: The Editor & Publisher, January 19, 1918

16 17



Mr. Howard Goes to South America

American market. And the AP also feared that, unless it acted

promptly, it might miss this window of opportunity and forever lose

its chance to expand there. Although the UP was able to expand in

South America unimpeded until 1917, the AP had its own interests

there and indeed had been the first to be approached by La Nacion.

After Mitre had expressed his dissatisfaction with the UP service and

willingness to buy the AP service, the AP decided to act."

When Howard went to South America in 1918 for his second trip

(with a letter of introduction and best wishes from President Wilson45),

he found a competitor among his fellow passengers-Kent Cooper,

who was travelling to South America to explore the AP's prospects in

the region. This trip ended with the single greatest failure for both the

UP and Howard, as La Nacion tore up its agreement with the UP and

joined forces with the AP. By July of 1918 the AP had signed up 25

large and small papers in Argentina, Brazil, Peru and elsewhere.

These newspapers became members of the AP and started receiving

its service in January 1919.46

Significantly, the AP's activities in South America were in flat con-

travention of its contract with the international news cartel. The AP

managed, however, to extract (with Reuters' support) a major conces-

sion from the cartel in November 1918, when it concluded a separate

agreement with Havas. This contract in effect gave the AP a free hand

to services in all the cities and countries of South America, subject to a

few minor restrictions.47 Hence it was free to compete with the UP in

South America.

All this led to a significant, but temporary, reversal in the UP's for-

tunes. As a result of the AP activities, the UP had lost its most impor-

tant clients and a considerable amount of money-$104,000 a year.48

Howard wrote later:

I know exactly how I felt in South America in 1918 [.. .1 Maybe

my agony was a little bit more concentrated as I went from 129

pounds to 110 in about eight days but it was dragged out sufficiently

that it took me nine months to get my weight back, and a consider-

ably longer time to get back my business stride even though things

ultimately worked in such a way that what happened to me proved

to be a blessing in disguise.49

UP did, after all, recover quickly. In June 1919 the influential AP

newspaper, La Prensa, started a special service from the UP, and six

months later it signed for the full service. La Prensa resigned from the

AP in 1920 and after that depended on the UP exclusively.

The UP was rather inexperienced and "provincial" when it started

its foreign news service to South America. It was primarily capable of

providing news from North America. But the South newspapers

demanded international news, especially from Europe. When the UP

was able to fulfill its clients' needs, their number increased rapidly.

With the founding of the South American report, for the first time the

UP became a truly global operation, with an abiding commitment and
interest in international news. 0

Thus the door to South America had been opened to both the U.S.

agencies. By 1927, the UP served more than 80 newspapers in South

America and more than 100 in all of Latin America. Its daily service

reached 10,000 words. By the 1930s 95 per cent of the important news-

papers of South America received their foreign news from the UP. 51

The service was highly profitable to the UP. For example, La Prensa's

payments amounted to as much as $10,000 or $14,000 a week, or

$550,000 a year-that is, more than a half million dollars per year,

which was probably the largest sum that any newspaper in the world

paid to any news-gathering organization.5 2

SUBSEQUENT DEVELOPMENT

World War I marked a watershed in the UP's foreign expansion.

Despite the false armistice news,53 its coverage on war in Europe had

won extensive recognition in journalistic circles. The difference

between the UP and AP reports was expressed in the following way:

In reporting the affairs of Europe, for example, the world-

renowned correspondents of the AP had given the traditional old

18 Terhi Rantanen 19



Mr. Howard Goes to South America

FIGURE 3.
UP Advertisement, 1914

m S 5, 1914 THE EDITOR AND PUBLISHER AND JOURNALIST.

FIRST INTERVIEW WITH GERMAN CROWN PRJNC

FER shtmo*. FA s..

IRON RING WAS READY TO CRUSH ([RMAN -

WE HAD TO IGHT," SAYS THE CROWN
WF ? (|CAR'FUl1 SAYSEISIE a ®m ar wm wa-- mw mtm... -

a T me-w wa-w.

,.~

Nf) R CMtmro..yri a f f IsON ma a--

tgpToe aa fd~ ':.

If.apew.=te gtth bn.t tE...Y .g tI te v . a , geh.. r he U't r h
M. .

Source:TheEditorandP he.. TA oenat De.e.bernt ,n1.

Source: The Editor and Publisher and Journalist, December 5, 1914.

accounts of debates in Parliament and of war rumors in the Conti-

nent. The UP tried to find and print news concerning the common

people of Europe-what they were thinking and doing, what part

they had in great events."

That is, it envisioned a mass medium that was not only for the

masses, but also about them. At the same time, the UP steadily broad-

ened and diversified its clientele. Thus the UP established the British

United Press in 1923 to serve the international English-speaking mar-

ket-newspapers in England, Scotland, Ireland, Canada, Australia,

New Zealand, Tasmania, and South Africa.55 It also expanded its net-

work of European newspapers as clients and consolidated its control

over the South American market.

Still untouched, however, was the Asian market. To be sure, one of

the UP's earliest foreign contractors had been the Japanese agency

Dempo. For its part, the AP had established ties to the Japanese agency

Kokusai Tsushin-sha, which was founded in 1914, but restricted to

operate under Reuters. 6 But American agencies faced two fundamen-

tal barriers to an expansion in this region. The AP's main problem was

the fact that the Far East belonged to Reuters, meaning that the AP

had no right to operate there. And both the AP and the UP found the

cable rates to Asia prohibitively expensive. As Howard explained:

Japan and the Orient furnish our next objective. [. . .] News is a

commercial commodity. The Japanese journalist and the American

journalist buy in the market where a dollar gold yields the biggest

returns of interesting facts. We are surfeited with the news of Europe

and starved for news of the Orient, not because only European

events are of interest, but because of a seven-cent press rate to

Europe, where there is a cable competition, and a 45-cent press rate

in Tokyo, where there is no competition.57

New technology and World War I solved the transmission problem.

After the American government had taken control over all radio sta-

tions in the area, it authorized the Department of the Navy to use

20 Terhi Rantanen 21



Mr. Howard Goes to South America

radio facilities for news transmission across the Pacific at a very low

word rate. Beginning in 1921, dispatches from the United States to 3
newspapers in Honolulu or Manila could be sent by the U.S. radio.S

That enabled both the AP and UP to commence expansion to the Far

East, as the AP signed an agreement with a competing Japanese 0.

agency in 1921 (with Reuters' permission) and the UP entered the Chi-

nese field by establishing a bureau first in Peking (1922), with subse- V

quent branch offices in Shanghai and Hong Kong.59 Now the U.S.

agencies competed against each other not only in South America, but
in the Far East as well.

The UP also signed an agreement with the new-born Soviet agency
0

Rosta (later Tass) in 1922." Although the treaty turned out to be short-

term (lasting only three years), it was nonetheless a remarkable --

achievement. This was the first time that a national agency outside the dc-

European news cartel had signed an agreement with another national.

agency already affiliated with the cartel (Rosta had earlier made a con- W3s

tract with the German Wolff). But the agreement between the UP and u

Rosta was sundered in 1924; the European news cartel was still suffi- z a

ciently powerful to force the Russian agency to break its agreementw+ .

with the UP and instead sign a treaty with the cartel.61  -

By 1927 the UP served approximately 1,100 clients in 37 countries - >
Its increasing power all around the world now worried not only the

AP, but the news cartel as well. As Sir Roderick Jones, General Man- 8
ager of Reuters, wrote: U *. X1

[...] Our time was mainly taken up with the question of growing a ; ,3

news competition in general, and of the increasing and often c . I .i.. ;"

unscrupulous competition in particular of the United Press with the o
Allied Agencies in North and South America, on the Continent of

Europe, and in the Far East, either under its own name, or underA*

guises like that of the British Press.

[.. .1 On the question of competition, both Mr. Kent Cooper and IH

felt strongly that, in order more effectively to counter the United

Press, we must place our resources more freely at each other's dis-

22 Terhi Rantanen 23



Mr. Howard Goes to South America

posal and confront the United Press as a consolidated unit, under a

single command, rather than as scattered Allies each adopting more

or less his own line of attack in different territories.*6

As a result, the AP was finally accepted as an equal member of the

cartel when it signed a four-party treaty in 1927." This could no longer

save the cartel, however. After the AP had obtained a free hand in

South America, it wanted the same in the Far East. The problem was

that the Far East belonged to Reuters, which was far superior to Havas

as an international agency and which had no intention of surrender-

ing its exclusive control over this territory.

Nevertheless, the cartel itself finally collapsed in 1934, with the

American agencies (in collaboration with two national agencies) play-

ing the decisive role. One key step was a separate agreement between

the Soviet Tass and the two American agencies in 1934, explicitly

repudiating the cartel regulations that had prevented such a combina-

tion. The other national agency was the Japanese Rengo, which signed

a contract with the AP and thus contravened Reuters' exclusive claim

to this territory. Third, and perhaps most decisive of all, the UP once

again rejected Reuters' offer to join the cartel." The era of the Euro-

pean news cartel was over.

CONCLUSION

When the UP was founded in 1907, it tried to establish a profile

totally different from the AP. It achieved success by building a new

kind of agency-one that was deliberately young, progressive, and

closer to the people. Moreover, the UP rejected the AP's principle of

exclusivity, both in domestic and foreign markets. Concretely, it

spurned agreements with the European news cartel and instead built

up its own network of independent foreign connections. Its contract

with a South American newspaper in 1916 marked a watershed in its

transformation from a national to an international news agency.

This account of the UP forces a major revision of Kent Cooper's

account, which has indeed fundamentally shaped scholarly views on

the development of American news agencies. First, the data hardly

confirm his contention that the AP did not enter the South American

market to expel the UP or Havas. Second, Cooper ingenuously notes

that the AP started its liberation in South America, then Europe and

finally Asia." That is precisely the UP's itinerary on the road to inde-

pendence, but the crucial difference is that the UP took this route first.

In a word, the AP hardly sundered the cartel's grip; it merely mim-

icked the UP's strategy. Finally, Cooper is less than ingenuous when

he takes credit for starting the liberation of national agencies from the

power of European news cartel in 1914 (when he found the unan-

swered cablegram from La Nacion). It would be fairer to give credit to

the UP, which had spurned Reuters' offer in 1912 and then organized

its own independent world-wide news coverage network.

Moreover, the myth of "free enterprise with free news" triumphing

over the evil empire of a cartel requires fundamental revision.

Although instances of government assistance abound, perhaps the

most salient and the most significant was the U.S. government's deci-

sion to offer sharp reductions in radio rates to the Far East. Without

that generosity, the American agencies simply could not penetrate the

Asian market and sunder Reuters' iron grip on the region.

Nor should one accept uncritically and unqualifiedly the notion

that America irreversibly crushed a cartel. In many respects, American

agencies rapidly sought less to smash that power than to seize it. Dur-

ing World War I and throughout the 1920s, Americans rapidly

expanded their global position in cable communications, wireless

telegraphy, and motion pictures.6 7 Howard foresaw all this as early as

1916, when he wrote of the UP's agreement with La Nacidn:

[...] America is destined to play a new part in things international

is fully evidenced by the arrangements just concluded [...]
Summed up, these arrangements mean that New York is to

become the news-distributing centre, second to none-not even

London."

24 Terhi Rantanen 25



Terhi Rantanen

Decades later, in the 1970s the Third World raised its voice against

the domination of his agency, ironically in tones not unlike Howard's

denunciations of the cartel. 69 But unlike the UP, so far no Third World

nation has had the economic strength to achieve independent, world-

power status and to emulate what Roy W. Howard started inside the

UP earlier in the century.

NOTES

1. Hamid Mowlana, Global Communication and World Information: New Frontiers

in International Relations (New York: Longman, 1986), p. 28.

2. Oliver Boyd-Barrett, "News agencies: political constraints and market oppor-

tunities. The case of the 'Big Four'," in Ullamaija Kivikuru and Tapio Varis (eds.)

Approaches to International Communication: Textbook for journalism education. Publica-

tions of the Finnish National Commission for UNESCO No. 35 (Helsinki:

Yliopistopaino, 1986), p. 69.

3. Kent Cooper, Barriers Down: The Story of the News Agency Epoch (New York:

Kennikat Press, 1942). See also Kent Cooper, The Right to Know: An exposition of the

Evils of News Suppression and Propaganda (New York: Farrar, Straus and Cudaley,

1956); Kent Cooper and the Associated Press: An Autobiography (New York: Random

House, 1959).

4. Howard started his journalistic career by working as a reporter for the Indi-

anapolis News. In 1906 he came to New York to become a correspondent for the

Scripps-McRae News Association. On Howard, see for example Richard Schwarz-

lose, The Nation's Newsbrokers, Vol. 2. The Rush to Institution: from 1865 to 1920

(Evanston: Northwestern University Press, 1990), p. 217, and Jan Wieten, "Howard

and Northcliffe: Two Press Lords on the Warpath," Roy W. Howard Monographs.

School of Journalism, Indiana University, No. 1, April 23, 1990, p. 7.

5. This essay is based on material in different archives. The main archive has

been the Roy W. Howard Archive (RWH-Archive) at the Indiana University School

of Journalism. I have also used the Roy W. Howard and Carl W. Ackerman collec-

tions in the Library of Congress. In addition, the following archives have been

used: Reuters' archive in London and Tsentral'nyi Gosudarstvennyi Arkhiv

Oktiabrs'koi Revoliutsii (TsGAOR) in Moscow. The author wishes to thank the

staff in all these archives for their contribution.

6. On the history of the AP, see for ex. Victor Rosewater, History of Cooperative

News-Gathering in the United States (New York: D. Appleton and Company, 1930);

Oliver Gramling, AP: the Story of News (New York: J. J. Little and Ives Company,

1940). On the UP, see Joe Alex Morris, Deadline Every Minute: The Story of the United

Press (New York: Doubleday, 1957). On both agencies, see Richard A. Schwarzlose,

The Nation's Newsbrokers, Vols. 1-2. (Evanston: Northwestern University Press,

1989-1990).

7. E.W. Scripps to Howard, September 27, 1912. RWH-Archive; Will Irwin, "The

United Press," Harper's Weekly, April 22, 1914, p. 6. On Scripps, see Negley D.

Cochran, E.W. Scripps (Westport, CT: Greenwood Press, 1961).

8. Cochran, E.W. Scripps, p. 91.

27

26



Mr. Howard Goes to South America

9. E.W. Scripps to Howard, September 27, 1912. RWH-Archive; Roy W. Howard,
"The United Press Association," The Editor and Publisher, April 24, 1913, p. 98.

10. Howard to L. D. Brandeis, December 12, 1915. Roy W. Howard Collection,

Library of Congress, cont. 4; The Editor and Publisher, June 18, 1907; and July 20,
1907; Hansjoachim Hohne, Report fiber Nachrichtenagenturen 2: Die Geschichte der

Nachricht und ihrer Verbreiter (Baden-Baden: Nomos Verlags Gesellschaft, 1977), p.

39; Joachim Rings, Amerikanische Nachrichtenagenturen (Berlin: Druck der Lim-

burger Vereinsdruckerei, 1936), p. 44.

11. A contemporary described the UP office in the following way: "The UP

owns no buildings, no presses, no cables, no wires, no telephone poles. Its 'plant'

consists mainly of enough second hand furniture scattered over the world to fill a

warehouse." Stephen Vincent Benet, "The Story of the United Press," Fortune, May

1933.

12. Henry Mintzberg, The Structuring of Organizations (Englewood Cliffs, N.J.:

Prentice-Hall, 1979), pp. 305-313.

13. Howard to William P. Hobby, June 1, 1956. RWH-Archive.

14. Oswald Garrison Villard, "The Press Today III: The United Press," The
Nation, May 7, 1930, p. 540.

15. Irwin, "The United Press," pp. 7-8.

16. He was described at the age of twenty-nine by his contemporary as "the

greatest bundle of alertness and nervous energy you ever saw in such a small

package. Howard has a head of a man and the body of a boy: he is small enough

(physically) to make a good jockey, and bright enough mentally to serve as presi-

dent or run a railroad. He wears all colors of the rainbow-yesterday he wore a

white and black checkered suit, a tan vest, a straw hat, tilted slightly on the left

side, and green hose. He combs his long black hair like Kubelik, and talks faster

than an up-to-date insurance agent." Fred C. Sheasby, "Howard a Live Wire," The

Editor and Publisher, August 10, 1912, p. 3.

17. Irwin, "The United Press," pp. 7-8; Howard's address at the first national

newspaper conference at Madison, Wisconsin. See Roy W. Howard, "Legitimate

News Color Necessary," The Fourth Estate, August 10, 1912.

18. Villard, "The Press Today III: The United Press," p. 541; Sheasby, "Howard a
Live Wire," p. 3; Roy W. Howard, "The United Press Association," The Editor and

Publisher, April 26,1913, p. 98.

19. Roy W. Howard, "American News Abroad." An address delivered at the

32nd annual banquet at the Pittsburgh Press Club, March 15, 1917. Carl W. Acker-

man Collection, Library of Congress. Cochran, E.W. Scripps, p. 90.

20. Benet, "The United Press," p. 100. See also Irwin, "The United Press," p. 8;

Villard, "The United Press," p. 541.

21. Villard, "The United Press,"p. 540.

22. Stephen Shmanske, "News as a Public Good: Cooperative Ownership, Price

Commitments, and the Success of the Associated Press," Business History Review,

Vol. 60, No. 1. Spring 1986, pp. 64-69.

23. Howard, "Legitimate News Color Necessary."

24. Sheasby, "Howard a Live Wire,"p. 3; "How the A.P. Works," The Editor and

Publisher and Journalist, May 3, 1913, p. 15; Rings, Amerikanische Nachrichtenagen-

turen, p. 45; Clark Hamilton to E.W. Scripps, March 26, 1915. The Roy W. Howard

Collection, Library of Congress, cont. 6.

25. Gunilla Ingmar, Monopol pa nyheter. Studia Historica Upsaliensia LII (Upp-

sala: Esselte Studium, 1973), pp. 19-27; TerhiRantanen, "Foreign News in Imperial

Russia: The Relationship between International and Russian News Agencies, 1856-

1914," Annales Academiae Scientiarum Fennicae. Dissertationes Humanum Litterarum

58 (Helsinki: Gummerus, 1990), pp. 37-56.

26. Pierre Frederix, Un siecle de chasse aux nouvelles: De l'Agence d'Information

Havas a l'Agence France-Presse (Paris: Flammari6n, 1959), p. 137.

27. Terhi Rantanen, "Domestic Monopoly and Foreign Dependence: The U.S.

Associated Presses and International News Agencies, 1861-1918." Unpublished

manuscript.

28. Peter R. Knights, "The Press Association War of 1866-1867," Journalism

Monographs, No. 6, December 1967, pp. 48-49.

29. Iwanaga gives the year 1907. S. Iwanaga, Story of Japanese News Agencies. A

Historic Account: From Meiji Restoration (1868) to The End of World War II (1945)

(Tokyo: Shinbun Tsushin Chosa-Kai, 1980), p. 24; Benet, "The Story of the United

Press," p. 71.

30. "[... .] to 1909, when, as president of the UP, I signed the first known contract

for the export of American news, and the collections and distribution of foreign

news abroad through the instrumentality of an American-owned and American-

operated news agency." Howard to President Dwight D. Eisenhower June 2, 1956.

RWH-Archive. From that year the UP started a small service of American dis-

patches to England. Newspaperdom, May 19, 1920. Roy W. Howard, "The United

Press Association," p. 98; "Keen Goes to London," The Editor and Publisher, July 15,

1911, p. 3; Hbhne, Report fiber Nachrichtenagenturen, p. 100; Rings, Amerikanische

Nachrichtenagenturen, p. 44.

31. Howard to Alf M. Landon, June 10, 1943. RWH-Archive; Cochran, E.W.

Scripps, pp. 98-100; Rings, Amerikanische Nachrichtenagenturen, p. 44.

28 Terhi Rantanen 29



Mr. Howard Goes to South America

32. Howard to Karl Bickel, April 10, 1950. RWH-Archive.

33. Frank Ford, Unpublished manuscript on Roy W. Howard, ch. 8, p. 2. RWH-
Archive.

34. Morris, Deadline Every Minute, p. 102; Cochran, E.W. Scripps, pp. 99-103; Karl
A. Bickel, "Bickel Reviews History of United Press," Editor and Publisher, April 30,
1927, pp. 31, 53.

35. Direct U.S. investment in Latin America made up 46 to 50 percent of total
U.S. direct investment between 1897 and 1929 and multiplied 12 times, with heavi-
est investment in Mexico, Cuba, Central America, Venezuela and Chile. Richard
DuBoff, Accumulation & Power: An Economic History of the U.S (London: M.E.
Sharpe, 1989), p. 149.

36. Howard, "American News Abroad," pp. 6-7.

37. A Half Century of Cable Service to the Three Americas 1878-1928. (New York:
All America Cables Inc., 1928), p. 39.

38. "Buenos Aires Papers," The Editor and Publisher and Journalist, July 25, 1914,
p. 118.

39. Cooper, Barriers Down, pp. 4-6, 14-16; Morris, Deadline Every Minute, pp. 102-
103; Ben Foster, Memorandum, May 31, 1961. RWH-Archive.

40. "United Press Extends News Service to Central and South American
Points," The Editor & Publisher, August 12, 1916, p. 8; James Henry Furay, "Great
News Net of the United Press Caught Facts for Vast Clientele," Editor & Publisher,
May 22, 1919, p. 129; Bickel, "Bickel Reviews History of United Press,"p. 53; Ben
Foster's memorandum, May 31, 1961. RWH-Archive.

41. Cooper, Barriers Down, pp. 65, 80 and 116; "United Press Extends News Ser-
vice to Central and South American Points," p. 8; Roy W. Howard, "Markets of the
World to Be Opened to America through Interchange of News," Editor & Publisher,
March 17, 1917, p. 14; Eugene W. Sharp, "International News Communications:
The Submarine Cable and Wireless News Carriers," The University of Missouri Bul-
letin. Journalism Series, 1927, Vol. 28, No. 3, p. 17.

42. "United Press Extends News Service to Central and South American
Points," p. 8.

43. Howard used this expression in his letter to James Morris who was the key
person in further operations in South America. Howard himself never returned
there. November 27, 1928. RWH-Archive.

44. Cooper, Barriers Down, pp. 4-5, 54-60; Morris, Deadline Every Minute, pp. 102-
111.

45. Cooper, Barriers Down, p. 89; "A Wilson Message to South America," The
Editor & Publisher, February 2, 1918, p. 22.

46. Cooper, Barriers Down, pp. 81-82; See also Morris, Deadline Every Minute, pp.
103-106.

47. Cooper, Barriers Down, pp. 78-80.

48. Howard to his mother, June 13, 1918. RWH-Archive; Morris, Deadline Every
Minute, pp. 106-111.

49. Howard to Mrs. Ethel Fortney, January 26, 1926. RWH-Archive.

50. Benet, "The United Press," p. 72.

51. "Largest Cable News Service in the World," Editor and Publisher, January 8,
1920, page unknown; "America's Greatest World-Wide Distribution of News-UP,"
Editor and Publisher, June 21, 1924, pp. 96-97; "Bickel Reviews History of United
Press," pp. 31, 53; Benet, "The United Press," p. 100.

52. Morris, Deadline Every Minute, p. 108.

53. Howard himself sent this premature telegram on the armistice. See for

example Cooper, Barriers Down, p. 72.

54. Irwin, "The United Press,"pp. 7-8.

55. "British United Press," Editor and Publisher, June 21, 1924, p. 98.

56. Iwanaga, Story of Japanese News Agencies, pp. 28-29.

57. Roy W. Howard, "American News Abroad," p. 7.

58. Jean-Luc Renaud, "The U.S. Government Assistance to AP's World-Wide
Expansion," Journalism Quarterly, Spring 1985, p. 12; Sixty-sixth Congress. Hearings
before the Subcommittee on the Merchant Marine and Fisheries (Washington, D.C.: U.S.

Government Printing Office, 1919), pp. 1-41; Sharp, "International News Commu-
nications," pp. 37-40.

59. J.H. Furay, "Papers in 37 Countries Now Receive News from United Press,"
Editor and Publisher, April 30, 1927, p. 136.

60. Tsentral'nyi Gosudarstvennyi Arkhiv Oktiabr'skoi Revoliutsii (TsGAOR),
fond 391, opis' 162, listy 41-42, 62.

61. Biulleten' tsentrorosty No 3/ 1924, p. 1. Report for Sir Roderick Jones of
negotiations between Reuters, Havas and Rosta, held at Paris on March 27 and 28,
1924. Sir Roderick Jones papers. Reuters' archive/BF 3.

62. "President Coolidge U.P. Dinner Speaker," Editor and Publisher, April 23,
1927, pp. 8-9.

30 Terhi Rantanen 31



Terhi Rantanen

63. Report (private and confidential) by Sir Roderick Jones of conferences in
London with Mr. Kent Cooper, General Manager of the Associated Press of Amer-

ica, and subsequently with him and with Dr. Mantler, chief director of the Wolff
agency, and Monsieur Meynot, director of the Havas Agency, during the fortnight
ended May 20, 1927. June 25, 1927. Sir Roderick Jones papers. Reuters'
archive/BF3.

64. Reuters' archive 1/8714756.

65. Literature on the collapse of the cartel, see Cooper, Barriers Down; Iwanaga,
Story of Japanese News Agencies; Sir Roderick Jones, A Life in Reuters (London: Hod-
der, 1951); Morris, Deadline Every Minute; Graham Storey, Reuters' Century, 1851-
1951 (London: Max Parrish, 1951).

66. Cooper, Barriers Down, pp. 43, 65, 115.

67. See Emily S. Rosenberg, Spreading the American Dream: American Economic
and Cultural Expansion, 1890-1945 (New York: Hill and Wang, 1982), p. 87.

68. Roy W. Howard,"New York To Be News Clearing House of the World," Edi-
tor and Publisher, November 11, 1916, pp. 1, 32.

69. Marlene Cuthbert, "Reaction to International News Agencies: 1930s and
1970s Compared," Gazette, 26 (1980), p. 108.

32


