L
. e e
CHaee Tee e T
Lo iimena s T P e B e s e s el b e R e DR DR
e i e b S s R e i i R e

e B

Roy W. Howard Monographs

In Journalism and Mass Communication Research

Number 3 May 16, 1994

G

CREmGE eSS ISR SR e s e e B e e e
e e e e e e
m@w@m%&ﬁﬁwnw*%ﬁmn%&waw&&ﬁw#@!“*&ﬂ&iﬁﬁw!3#@%&%&5%*6&?*“*%#&%WW@“&ﬁﬁvwswﬂ%bwkuw
4%%&&9“4®m&$”ﬂwuqy%wwa&ﬂ»ﬁ&»&%&@&a5‘&&»?%*&&%0&&&&&?*!%‘%r%##¥$¥%*@&w$&&$#$Qm»
Saih e i 4%&?’&‘w&@*%'“‘@%&##ﬁm“w3w5®ﬁ&w&km#%#f#www¢?*&$&ﬁww$
m;uqyuw“ﬁ*gq@vﬁs&*&aynwwaﬂwr&a@aéaw4n&8s@xwm§¢&¢¢a@www@awn#!&**&%*wfvﬁﬁf&ﬁw¢
W%y&?V&%Wtx?ﬁv%&@‘%#&%@ﬂ%h&¢$ﬁw~g;@?xﬁa . o
@&@y,&w&Q@f&w§é»,§y$@yy&’&}ﬁﬁmﬂ&*ww”ﬁ&!W*w‘&w%‘&ﬂ&ﬂ&‘

e e e S

. e e e
. L e mzmﬁswmy msw -
. i

W“@!xﬁmﬁwwﬁﬁb%’!%ﬁ%%w*yy i R e g S e —

el e e S a&gﬁ%ﬁ@u‘&m&g% mwm»«e&!wmm& i««s»-ss« é&*muwt fwm»x 'xwwﬁ,p e

e e e e e e s

S e e e e e e i e e

e e e R e e e e ey

S e e s S el b e e S RGBT iy
s D e e B e

ya e e e e s e e B

se“&*v&mv e e

-Ma&g-wﬂe e mE s e B e

- e e e

w»ﬂ%*wpe&»wuw, D e

i i = s »wnsws@‘m‘

»a L T
aww»&wsw&an%wm»&w&t@&wn%nw»# i s

m&tﬁ*&em@&ytww ﬁﬁim&i&d@é&wvﬂ" o

e e
- e i
e R e ey ﬁ s W@*wiwm e amm%fma !r e w»m
Do me e ﬁ@w@m&»twmﬂ& Cimwie s Tl T P
B e e e e e wa&*ﬁ
i e e T e - Swmq L e
e e L e e R e e e G oM, B e w‘&wﬁf&‘q
- bxwa&v@&:&%s&u«&?fﬁa&?'!?&sﬁsgﬁ»&l‘w s %#&v@ysﬁé&&&ﬁ&dw& e .
i L e :

L e L %& 4 !@” -
E k&z&’,w&gﬂﬂx‘wgwm@ &Jmu@%wl%“f&‘a &tmrr»wwwt«*m»w&%%ww;w* w»sw#wu b
m;sx xum o e tmsﬁé:si&v&w*ﬁ ; \'wxs@ﬁ‘@*xﬁﬁ -

. < e - b i

= o L i :&Gf Jv&mwgw&-& dhgas e
= =L

e
w;www
S b mmsm e &*w&&vw*&;wws@;*vwﬁ&mé@t
%.ﬁx*wa@wwﬂwmxs&»ﬁq%w e . . . =
g R e e g S o i :mmmwi .. i
b e XA i @ww&-@m
i e . e - - %f mmwwe% &ma&w@mafﬁm
G e DR e e (o - k
b e s el T - ’%aa&#»@'n wm&w& pl i e &* s W‘“*z&m o
fre s e = R e R e e
Mz- Gt Lt sl T e T ! &tmwa,ms T e Rl e B e e e
S &»@m&,g wﬁ@ﬁ»t SR g S e »}zm-m&-x\g%w@%&r o maa e
. .
e b Sy .
Fe e s
- e . e e e
 mme e R o e
e - e @“vs&»w& - kmu.ew e e
G b R B S g Ll iR DR e i e Rt

i
bel o e e m;‘,‘, 'agwsm,amzwg,u,,»,semguxsmaamuwg@;&uaﬁ@mpquwtw«mna
e i et

it e T e R R
b e %wwﬂbe@e i o
e 45 4
w&mww&a&a»s@vawa'&w,&w@xawa«w:as@,mf»ua@aw*»&msawswwuﬁ»x
PR e e e
82'&:*8i%m&i@??*%’@g’\a&*@m&‘b&&&dQﬂ’&m’?‘33“&*%{*&"‘%&%&%3@“&@%“@5&&““@‘%‘@*@%&!V‘W%% et
ﬁxs*g’@p“&g&ﬁ@*&;%w%w@ﬁ@ﬁ@*x@ﬁw&ﬁw!wﬁw&,ﬁ&ﬁ\ﬁﬁﬁﬁ’i"ﬂ‘@* e i@&&*wi&"ﬁbagﬁ%&@-*»&&
s&nmw@&w&w;&m?#w i -

e o o 4
P ;xumxae o G #&*%r’&*mﬂa*wm&m@ p i W&w&*»‘&vﬁ& & %?‘iw.me& wmma*xs e
;wq{&‘%&wa&é%*&&ﬁ%%?’%&&@ :@*wm@)zé*& e Lo e i g -
E o f’&‘bwsﬂ@"’@‘mv“'% ’zu @c&&%t@
B 8@&Am?¢¢wn@qw»%mww@ S w*w-‘)&aﬁw i
B sy
L A e
P, e s.@mwmj.z i g& w-wusa& xw&«, ?!ﬁt"wg;@ S *ww@w § »«@ e wt«&ﬁww sau’mm S R
S e e e . B e
B e s o - ”%G&&&%Wﬁ‘&‘&*W”&fé@“%ﬁ&i@%%t&Q&%ﬂ -
G s&*wmﬁwywﬁw»@’ﬁ’ﬁﬁ&nﬁ*%?&é@WM iy s e
Saean B R R e e o
e e ume;mxw»@&xwrﬁw&@nﬁ&&@m@aynwﬂm P o ;ésmwm o
. - e -
v%%%w%wwi%'@*&bﬁxw o 9&&83’*@*&%?4“&#@»& = vfﬁ' o e ot
gwg,ym.,g;g Baa e s “&ﬁkaW»@i'ﬂ@i@*@*b&' rm&@m& e WEama
e e S e T e
o e e e e s e e e e B

e

School of Journalism Indiana University




Howard Interviews

Stalin
How the AP, UP and
TASS
Smashed the

International News
Cartel

Terhi Rantanen

©1994
by the Roy W. Howard Chair,
School of Journalism, Indiana University
Bloomington, Indiana USA 47405-6201

Terhi Rantanen was a visiting scholar at the School of Journalism, Indiana
University-Bloomington, from November 14-18, 1993, and also from October 31
to November 12, 1991. She did research for this monograph and her previous one
(Number 2, 1992) in the Roy W. Howard Archive in the School of Journalism’s
library and also at the Lilly Library here in Bloomington. She is presently Acting
Associate Professor in the Department of Communication, Helsinki University,
Finland. Her interests are in the relationship between international and national
news agencies in the 19th and early 20th centuries, and she has also written on the
history of U.S. and Finnish news agencies. She has done research on news agencies
in archives in Moscow, St. Petersburg, Stockholm, Paris, London, Washington
D.C., and at Harvard University, Indiana University, Stanford University, and the
University of Illinois. She holds a master’s degree in communication, a licentiate in
communication, and a doctorate in communication, all from Helsinki University in
Finland. This monograph was edited by David H. Weaver, Roy W. Howard
Research Professor at Indiana University’s School of Journalism.



Roy W. Howard Monographs
in Journalism and
Mass Communication Research

(published by the Roy W. Howard Chair,
School of Journalism, Indiana University,
Bloomington, IN 47405-6201 U.S.A.)

Number 1 Jan Wieten, “Howard and Northcliffe: Two Press Lords on the
Warpath,” April 23, 1990, pp. 1-44.

Number 2 Terhi Rantanen, “Mr. Howard Goes to South America: The
United Press Associations and Foreign Expansion,” May 135,
1992, pp. 1-32.

Number 3 Terhi Rantanen, “Howard Interviews Stalin: How the AP, UP
and TASS Smashed the International News Cartel,” May 16,
1994, pp. 1-52.

Acknowledgements

This project started in 1982 when I visited Moscow under an exchange
program between the Department of Communication at Helsinki
University and the Faculty of Journalism at Moscow University. My
original idea was to study TASS’s foreign relations, but I ended up
doing research on foreign news in Imperial Russia. After times
changed, the old idea became possible. Due to the longevity of the pro-
ject, I am grateful to many people and institutions, with apologies if
any names have been omitted.

My sincere thanks to researcher Elena Vartanova of Moscow
University, archivists Justine Taylor of the Reuters Archive and Galina
Ippolitova of the Russian State Historical Archive, to senior lecturer
Oliver Boyd-Barrett of The Open University, professors Gregory
Freeze of Brandeis University, Donald Read of Reuters and Yassen
Zassoursky of Moscow University. [ am also grateful to the staffs of
the State Archive of the Russian Federation, Archives Nationales in
Paris, Library of Congress and National Archives in Washington, Lilly
Library in Bloomington and the Slavic Library in Helsinki. Professor
S. J. Doletzky kindly provided information on his father’s life and
gave permission to publish his father’s picture.

My own department, Helsinki University, Lilly Library and School of
Journalism at Indiana University, the Academy of Finland, the
Academy of Sciences of the USSR and of the Russian Federation have
given scholarships to support my research. I am also grateful to the
School of Journalism at Indiana University for agreeing to publish this
work in its monograph series. I would especially like to thank
Professor David Weaver of Indiana University for editing this mono-
graph.

Terhi Rantanen
Helsinki and Bloomington, November 1993



In 1936 Roy W. Howard, the general business director of the
Scripps-Howard Newspapers and former president of the United Press
Associations (UP), interviewed Josef Stalin, the general secretary of
the Communist Party of the Soviet Union.' This interview aroused
unpredicted attention,” because Stalin revealed the Soviet Union’s atti-
tude toward the possible war with Japan and Germany, and spoke at
length about Soviet-American relations. It was also the first interview
given by Stalin to foreign media in two years.’

The interview was released under unusual circumstances. It was
delivered personally by W. W. Hawkins (the general manager of the
Scripps-Howard Newspapers) simultaneously to the representatives of
the UP, the Associated Press (AP) and TASS. As Kenneth Durant, the
New York representative of TASS, wrote:

In handing copies, Mr. Hawkins said: ““You will observe that this
interview is given on equal terms to the UP and the AP, and to them
only. It is not given to the Hearst agency. That was the arrangement,
I do not know why.” (This last sentence ironically, with a wink indi-
cating that Hawkins knew very well why.)

Why, indeed? Why was Howard allowed to interview Stalin? Why
did the UP share its major scoop voluntarily with the AP, but not with
International News Agency (INS), which was owned by the Hearst
papers? The fact that Howard’s agency, UP, was one of the first for-
eign agencies to sign an agreement with the new-born ROSTA (later
TASS) agency of Soviet-Russia in 1922 probably influenced the
Soviet decision to grant the interview. As a matter of fact, both
American agencies—the UP and later the AP—had a special relation-
ship with ROSTA/TASS. This arose in spite of the fact that the U.S.
and Soviet-Russia still did not have diplomatic ties, and the general
political atmosphere between the two countries was far from friendly.

FIGURE 1
New York World Telegram front page

New York World Telegram front page, Wednesday, March 4, 1936, featuring Roy Howard’s interview with Josef V. Stalin

Source: Roy W. Howard Archive, School of Journalism, Indiana University




6 Terhi Rantanen

This essay explores the background to the famous interview and its
release to the U.S. agencies that were in fierce competition with each
other. It also examines the relations between three national news agen-
cies in two countries — the U.S. privately owned UP, the cooperative-
ly owned AP, and the Soviet state-owned ROSTA (Rossiiskoe telegraf-
noe agentstvo, the Russian Telegraph Agency) that was later changed
into TASS (Telegrafnoe agentstvo Sovetskogo Soiuza, the Telegraph
Agency of the Soviet Union).

In the early 1920s, all three were still national agencies—in contrast
to the British Reuters and the French Havas (AFP’s predecessor),
which were international agencies that dominated the world’s news
market and divided it into exclusive territories. At this time, the
American agencies had started their foreign expansion whereas
ROSTA/TASS was only beginning its operations. However,
ROSTA/TASS was to play a major part in the battle by U.S. agencies
against the European news cartel, which was finally crushed through
joint action in 1934, Ultimately, the AP, UP and TASS were all to join
Reuters and AFP as international news agencies after World War II.

This monograph is based mainly on the correspondence of news
agency executives. It draws primarily on letters between Kenneth
Durant, the director of the ROSTA/TASS office in New York, and
Jakob G. Doletzky,’ the general manager of ROSTA/TASS in Moscow.
From 1923 until 1939, ROSTA/TASS depended wholly on the U.S.
journalists in its New York office.® Durant dutifully and vividly
described his conversations with Karl Bickel (general manager of the
UP) and Kent Cooper (general manager of the AP) on news agency
relations in letters to his chief executive, “Comrade Doletzky”. These
materials come chiefly from the Gosudarstvennyi Arkhiv Rossiiskoi
Federatsii (The State Archive of the Russian Federation) in Moscow,’
but also from the Roy W. Howard Archive at the School of Journalism
and the Kent Cooper papers in the Lilly Library (both at Indiana
University in Bloomington). This essay also draws upon materials
from the Reuters archive in London, the Manuscript Division of the
Library of Congress and the National Archives (both in Washington,

Howard Interviews Stalin 7

D.C.), the Rossiiskii Gosudarstvennyi Istoricheshii Arkhiv (The
Russian State Historical Archive) in St. Petersburg, and the Archives
Nationales in Paris.

FIGURE 2
Roy Howard Arrives in Moscow in 1936

Roy W. Howard Arrives in Moscow, March 1936. Left to right: B. Denel, UP correspondent; Ben
Foster, Howard’s secretary; I. E. Chernov, head of the Foreign Information Department of TASS:
Roy W. Howard, Chairman of the Board, Scripps-Howard Newspapers

Source: Editor & Publisher, March 14, 1936

THE BIRTH OF ROSTA/TASS

From 1904 on, Imperial Russia had one dominant news agency, the
state-owned St. Petersburg (Petrograd) Telegraph Agency (PTA). It
was subsidized and operated under the direct control of the govern-
ment. Its foreign news transmission (like that of prerevolutionary pre-
decessors) was contractually dependent on the German Wolft agency,

—




8 Terhi Rantanen

to whom the cartel had assigned the territory of St. Petersburg and
Moscow. The latter system had deep roots: Havas and Reuters had
divided up the world’s news market with Wolff since 1859.% Despite
the PTA’s numerous efforts, it could not sever its dependence on Wolff
before the outbreak of World War I when Havas and Reuters replaced
Wolff as the PTA’s foreign news supplier.’

On October 24-25, 1917, Bolshevik forces seized all strategic points
in St. Petersburg such as railway stations, bridges, the telephone com-
pany, the national bank — and the telegraph. A unit headed by a sailor
named Leonid Stark also captured the Petrograd Telegraph Agency and
took control of its news transmission; Stark sent the first telegram from
the captured agency on the same day.” Two days later the Military
Revolutionary Committee issued a decree that temporarily forbade the
publication of bourgeois newspapers and counterrevolutionary publi-
cations. Further, it confiscated the paper supply, machinery and build-
ings of the bourgeois press. The PTA was reorganized and its old staff
was fired.”

On December 1, 1917, the PTA was changed into an official infor-
mation agency that operated under the Council of People’s
Commissars.” The PTA was made responsible for capital, provincial
and foreign news. Parallel to the PTA, the new Soviet government
established its own Press Bureau (Biuro pechati) to deliver official
news to the press. When the Soviet government moved to Moscow in
in March 1918, both agencies followed. After the regime closed the
few remaining non-bolshevik newspapers, two private news agencies
that operated earlier were also suppressed. The government decided to
close the Press Bureau and merge it with the PTA. The result was a new
agency — the Russian Telegraph Agency (Rossiiskoe telegrafnoe
agentstvo, or ROSTA) on September 7, 1918."

Stark became the first commissar of the agency," but a new director,
P. M. Kerzhentsev, was appointed in 1919." In early 1919 ROSTA had
only three departments: Russian, administrative-financial, and tele-
graph (later changed into the foreign department). There was not much
foreign news, because the agency did not have its own correspondents

O

Howard Interviews Stalin

or relations with foreign agencies, but used radio to pick up foreign
news.'® One of its main tasks was to organize an extensive domestic net
of correspondents, which was completed by 1920. ROSTA also start-
ed to publish its own newspapers and journals. Because of the great
shortage in paper, ROSTA invented the so-called ROSTA windows —
a combination of text and drawings that were placed in shop win-
dows."” It resorted to other unconventional methods of news transmis-
sion, such as agitational trains and ships. ROSTA even started to edu-
cate new journalists by organizing journalism schools."” In short, it was
primarily a domestic news agency that concentrated on spreading polit-
ical propaganda.

In 1921 ROSTA’s director, Kerzhentsev, was replaced by J. G.
Doletzky, a professional revolutionary who had been a member of the
Bolshevik Executive Committee in Petrograd in 1917.” The agency
that he inherited could hardly be called a news agency. Karl Bickel
described his first visit to ROSTA in 1923:

I doubt if they had over one or two telephones in the whole lay-
out and they weren’t used particularly—if at all—in the collection of
news. The employees were largely tucked away in offices and did
their essays and observations in a high degree of remoteness. In
Russia reporters of the American type were nonexistent; if they had
existed they’d have been instantly arrested in both the old or new
government, If the various governments had anything to report—
such as a battle or disturbance or any change in internal domestic
policy or banking or in tax policy, the department sent over their
copy and unless they sent it over nothing was ever printed. To print
without this formal governmental permission was just out of a
Russian’s mind—it was, at that time, largely beyond their general
comprehension.

It was Doletzky who sought to reorganize ROSTA into a modern
news agency. Under his leadership ROSTA abandoned many of its for-
mer activities, including most of its publications and journalism train-




10 Terhi Rantanen

ing. The agency now had several departments, of which the foreign
department was the largest (with 27 employees). In 1918-1919 it had
already established its first foreign offices in Berlin, Stockholm,
Copenhagen and Oslo.” Doletzky also expanded the agency’s network
of foreign correspondents. Many of them were actually foreigners —
including Kenneth Durant, who was selected to head ROSTA’s New
York bureau in 1923.2 By 1924 ROSTA had offices in London, Paris,
Berlin, New York and Vienna together with 20 correspondents around
the world.”

ROSTA’s foreign transmission remained strictly supervised by the
People’s Commissariat of Foreign Affairs (Narkomindel). Already in
1918 a department of Soviet propaganda was established in the
Narkomindel. This department first gathered all the foreign informa-
tion and then organized the net of ROSTA’s first foreign correspon-
dents. When ROSTA got its own foreign department, it still operated
under G. V. Chicherin, Commissar of Foreign Affairs. If foreign agen-
cies sought contacts with ROSTA, for example, they had to turn to
Chicherin®* or the director of international propaganda Karl Radek.
Radek later became secretary of the Executive Committee of the
Communist International (Comintern) and was a long-time member of
ROSTA’s (TASS’s) board of directors.”

Still, despite ROSTA’s close connections with the government, its
reorganization based on government ownership was not self-evident.
In 1924 an article, published in Izvestiia with a title “We Need
Associated Press”, suggested that ROSTA should be owned jointly by
Soviet newspapers.” The result was, however, that in 1925 ROSTA
was renamed TASS and remained in state ownership. It enjoyed a total
monopoly, i.e., no other agency except TASS (and its branch offices)
‘was to gather and disseminate news inside the Soviet Union. Its gen-
eral manager was appointed by the government.*

THE AP AND THE UP

The different Associated Presses had been affiliated with the same

Howard Interviews Stalin 11

European news agency cartel as the agencies in Imperial Russia.
While Moscow and St. Petersburg belonged to the exclusive territory
of the Wolff agency, North America was divided between Havas,
Reuters and Wolff. In practice, in the early years this meant that nei-
ther the AP nor the Russian agencies could operate outside their home
territories and could only deliver news to the cartel members.

However, the AP started systematically to build its foreign corre-
spondent net in the 1890s. It also managed to achieve a concession
from the cartel in 1893 when it was allowed to operate in Central
America, and again in 1918 when it achieved a free hand in South
America, which was Havas’s territory.”

In contrast to the AP, the United Press Associations (UP), founded
in 1907, operated outside the European news cartel. Originally, the UP
confined its news transmission chiefly to the domestic market. Later,
it established a foreign correspondent net of its own, signed contracts
with small foreign agencies unaffiliated with the cartel, and also sold
its news service directly to newspapers. More important was the step
taken in 1916, when the UP started selling news to the Buenos Aires
newspaper La Nacion. The AP followed the UP to South America and
after the two agencies had competed fiercely against each other, they
both achieved a foothold there. World War I marked a watershed in the
UP’s foreign expansion. The UP started to sign contracts directly with
European and Asian newspapers and also became interested in the
Russian market”

Thus the AP and the UP followed different strategies in their foreign
expansion. The AP was affiliated with the cartel (which was now
called the League of Allied News Agencies), where it gradually
improved its position. In 1927, it even signed a four-party agreement
with Havas, Reuters and Wolff that recognized its equal status and its
superiority over the other Allied News Agencies.” The UP, on the
other hand, found its partners among other small national agencies that
operated outside the cartel. The interests of these two coalitions —
“official” (most of the members of the Allied News Agencies were
government-owned or supported) and “independent” (of which the UP




12 Terhi Rantanen

was the most notable), clashed on several occasions.”’ The UP was
considered the most dangerous threat not only to the AP, but to the
European news cartel as well.”

The AP’s first general manager was Melville Stone, who started the
agency’s foreign expansion by establishing a wide net of correspon-
dents abroad. Kent Cooper was appointed the third general manager in
1925 after having been assistant general manager since 1920.*
Cooper’s first foreign assignment came with the AP’s expansion into
South America in 1918, and afterward he was the AP’s main negotia-
tor with foreign agencies. Roy W. Howard was the UP president who
engineered the UP’s foreign expansion by signing the first foreign
direct contract.”* He resigned in 1920 to become the general business
director of the Scripps newspapers (later Scripps-Howard
Newspapers). After W. W. Hawkins,* Karl Bickel was elected presi-
dent of the UP in 1923 It was Bickel who completed the UP’s for-
eign expansion. Russia became one of his first tasks.”

THE UP’S AGREEMENT WITH ROSTA

After the February Revolution in 1917, the Russian news agency
PTA once again tried to break its contractual dependence on the news
cartel. The Russian government considered that it could not contem-
plate the maintenance of the PTA’s relations with Havas and Reuters
unless there was equality between the contracting parties, i.e.,
exchange of service without payment and liberty of action outside its
home territory.™ The UP had already sent its representatives in 1916 to
negotiate an agreement with the PTA, but without results.” When the
UP approached the PTA after the February Revolution, it managed to
convince the Russian agency that it served “all the democratic, labor,
and people’s papers in America, while the AP was the servant of the
capitalists.” The PTA decided to make an agreement with the UP.
However, Reuters’ and Havas’ negotiators insisted that the PTA reject
the UP overtures; finally the PTA capitulated and did not sign an
agreement with the UP.*

Howard Interviews Stalin 13

After the October Revolution the situation changed again. Havas’s
and Reuters’ attitude towards the PTA, “which was now in the hands
of Maximalists,” was suspicious, but their policy was to maintain the
relationship. But in early 1918 the internal chaos caused a breakdown
in communications. When the PTA closed down operations, ROSTA
was left without any connection to the cartel.* The UP was neverthe-
less persistent and early in 1919 attempted again to enter into negoti-
ations with G. V. Chicherin, Commissar of Foreign Affairs, but he
refused to grant visas to the UP correspondents.” Frank J. Taylor, UP’s
Berlin correspondent, nevertheless entered Russia illegally. He man-
aged to visit Chicherin and the ROSTA office and persuaded the
agency officials to buy the UP report.* Ultimately, however, the UP
office in New York ignored the arrangement.*

In 1919 the UP was approached by a representative of ROSTA, who
offered a proposal for the UP to serve ROSTA with its world-wide
report. He sought to arrange for a 1000-word daily report, for which
ROSTA would pay $1200 weekly.” Given the American intervention
in the Civil War against the Soviet State, the UP felt obliged to ask the
State Department whether the establishment of this service to Russia
would embarrass either the State Department or the UP. The UP
claimed that ROSTA was also simultaneously negotiating with other
foreign news agencies, and hence it was merely a question of whether
ROSTA would obtain news from an American, British or French
agency. The State Department raised no objections, but admonished
the UP to be very careful: the Department evidently suspected some
furtive purpose on ROSTA’s part.*

Simultaneously, International News Agency (INS), represented in
Moscow by Louise Bryant, proposed its own agreement to ROSTA in
192277 The INS application asserted that the Hearst newspapers had
been more favorable to Soviet Russia than any other agency. The AP,
it argued, was out of the question, for it served only the most capital-
istic of the American press, and its organization had been unrelenting-
ly hostile to the Soviet government. The INS also claimed that the UP
merely served a smaller number of the papers of the same bourgeois




14 Terhi Rantanen Howard Interviews Stalin 15 ‘

class, mostly evening newspapers. The INS proposed a contract for

five years,* . ; — g

Ideology and class allegiance notwithstanding, ROSTA neverthe- ' s
less signed a contract with the UP, not the INS. The agreement was ini-
tialed in Moscow in 1922 by John Graudenz® (the correspondent of
the UP) and Doletzky. It was an exclusive agreement in the sense that
neither party could send news to any other agency. The contract was
made for a period of one year, but could be prolonged automatically.®
Earlier in 1922, ROSTA had already signed agreements with the
German agencies Telegraphen-Union and Wolff.*

The UP policy toward ROSTA was consistent with its actions in
other countries: the UP operated independently, signing agreements
wherever it found potential customers. The UP held that news was
purely a commodity and that the agency was a frankly commercial

I NEW YORK

TETToT & TREFIAT

audenz, staff correspondent, is now in Moscow enroute to'

Spiet Repiblic, will be publighed by bl gt
UNITED PRESS-UNITED NEWS -

- client newspapers within the next few days.-
papers first direct information based on observations of & trained

the famine district.  His dispatches will bring to American news-
- press association reporter and brilliant descriptive writer. -

John Gr

organization, a business enterprise that bought and sold news for prof-
it.”> In that sense, it emulated the attitude of American businessmen,
who took an interest in the Russian markets, even though the two
countries did not have diplomatic relations. As a result, extensive con-
tacts grew up in the 1920s between individual American firms and the
Soviet government.*

UNITED PRESS ASSOCIATIONS

General Offices

FIGURE 3
UP Advertisement

THE AGREEMENT WITH THE CARTEL

The situation in the international news market had changed consid-
erably: the German Wolff had lost its status as an international agency

(it was forced to operate mainly inside the boundaries of its home ter-
ritory), but still remained a member of the cartel agreement. Havas and
especially Reuters were now at the height of their power and, togeth-
er, they controlled the Allied News Agencies by their mutual agree-
ments. The relations between UP and ROSTA appeared to be develop-
ing satisfactorily. ROSTA considered the UP to be a “progressive
agency with political immaculateness,” its services good, and its atti-

United Press Advertisement Featuring Russian Correspondent John Graudenz in Russia

Source: Editor & Publisher, August 1921

tude toward the Russian-American rapprochement positive. The agen-
cies’ general managers Bickel and Doletzky had met each other and




16 Terhi Rantanen

expressed their mutual respect in several letters.

The situation was far from satisfactory for the AP. While Reuters
refused to have anything to do with ROSTA, the AP was confronted by
a situation where its main domestic rival had access to ROSTA’s news,
and the AP had to rely entirely on its own correspondent. Earlier, the
AP had inquired about Reuters’ and Havas’ position with ROSTA, but
Reuters preferred not to sign any agreement. In 1923, at the AP’s
behest, Reuters approached the German Wolff agency (which had a
contract with ROSTA) to find out whether it would be possible to have
a direct or indirect contact with * At first, Reuters and the AP planned
to receive news from Moscow through Wolff; an invitation was
extended to Havas to join the arrangement. Havas, however, had start-
ed its own negotiations with ROSTA.** Doletzky gave this explanation
of the situation:

Like all our nearest collaborators you must have had no doubt of
the necessity for the ROSTA to settle relations with other official and
semi-official agenciés [...] The key to a normal intercourse and rec-
iprocal exchange between ROSTA and these agencies, that would
reflect the diplomatic and economic relations of the USSR and the
European countries, lies exclusively in a mutual arrangement and
formal agreement between both parties and therefore the concerned
authorities have suggested to accept the proposals of Havas and

Reuters.”

Further, the fact that the League of the Allied Agencies consisted of
23 member agencies must have had an effect on the decision, which
was made not by ROSTA but by “governmental circles.” The UP was
sure that ROSTA was being forced to sunder this agreement.
According to Bickel:

I do not think there is any question but that Doletzky was forced
to negotiate and to close with Reuters and Havas, etc., by the
Foreign Office [Commissariat of Foreign Affairs]. The presidium,

Howard Interviews Stalin 17

which acts as a board of directors for ROSTA, is made up of two del-
egates from ROSTA, two from the Foreign Office, and Karl Radek,
who acts as a buffer between the Foreign Office and ROSTA. [...]
Generally speaking the Foreign Office would be willing to trade
ROSTA in return for diplomatic concessions that they might desire

from France and England.*®

The UP even suspected that the Russian Foreign Office decided that
a connection with Havas and Reuters was imperative in order to pro-
mote commercial relations with England and France, and that the
British Foreign Office may have pressed Reuters.” However, ROSTA
itself seemed to support the change and agreed “with the fundamental
principle of the Allied agencies and their raison d’etre of non-renew-
ing agreements with agencies competing with the Allied interests.” In
ROSTA’s case, this meant a break with the UP. ROSTA considered that
the “blockade of information” concerning Russia ended with the sign-
ing of the new agreement with the cartel. It was now “recognized de
jure as a telegraph agency by the bourgeois agencies.”®

ROSTA did not enter the negotiations with Havas without reserva-
tions. S. Carey Clements of Reuters was hastily invited to Paris to
assist in the Havas’ negotiations with Doletzky. ROSTA did not want
a single agreement with all the allied agencies, but separate contracts
with the individual agencies that it itself chose. ROSTA agreed to pay
the commission, but refused to accept restrictions on the delivery of its
news to such countries as Turkey, China, Japan, Persia and
Afghanistan. This contradicted the rule of the cartel, which had
restricted the operations of national agencies to their home territories.
The sole exception had been the AP, which had achieved a free hand
to operate in South America.

Clements of Reuters did not seem to care if ROSTA delivered its
“propaganda” to Turkey, Persia, Afghanistan and China so long as the
agency confined itself to Russian news and did not seek to establish a
general news service in these countries. As for Japan, where ROSTA
had unsuccessfully attempted to reach an agreement with the Kokusai

f—




18 Terhi Rantanen

agency (because of political conflicts between the two countries), the
question was more problematic. ROSTA insisted on its right to con-
tinue delivering news directly to Japanese newspapers. But Clements
adamantly opposed any concession in Japan: Kokusai was Reuters’
ally and direct transmission to newspapers was out of the question.
Finally, Clements and Doletzky agreed that ROSTA should not enter
into an alliance with any Japanese agency other than Kokusai, and that
it should make its arrangement as soon as possible. A similar arrange-
ment was later made with Kokusai’s successor, Rengo.®

In addition, Reuters and Havas also agreed to put a desk in their
offices at the disposal of ROSTA’s representatives, while ROSTA
undertook to do the same for Reuters’ and Havas’s representatives in
Moscow.” In sum, ROSTA entered the League of Allied Agencies and
even achieved two major concessions from it: the right to sign direct
agreements with national agencies and to deliver its news outside its
home territory.® All this happened seven months before France and
England acknowledged Soviet Russia.*

There is a certain contradiction in ROSTA’s actions in relationship
to the news cartel. The Russian news agencies had throughout their
history tried to emancipate themselves from the cartel’s power. When
the time came, the desire of the Soviet government to facilitate a
resumption of diplomatic relations with France and Germany took
precedence over resistance to the cartel. The Soviet decision also
shows how powerful the cartel still was. These negotiations also
involved foreign ministries. Hence the cartel was more than an
alliance of news agencies, and conferred a quasi-official status on its
members.

However, ROSTA did show some independence in the negotiations
with the cartel. It signed individual contracts directly with national agen-
cies affiliated with the cartel (in addition to its agreement with Reuters
and Havas), and this came to be known as the “TASS principle of inde-
pendent action” or “TASS policy.”* Later, Bickel, Cooper and Iwanaga
(the director of the Rengo agency) all referred to ROSTA’s contract as a
model of equal relations between national agencies.*

Howard Interviews Stalin 19

THE AP AGREEMENT WITH ROSTA

ROSTA’s agreement with Havas and Reuters encouraged the AP to
establish direct contacts with ROSTA (and it signed an agreement with
it), just as the UP lost ROSTA’s news service.” ROSTA’s New York
office, earlier located in the UP building, now moved to the AP build-
ing. However, the UP correspondent in Moscow was extended special
courtesy because of the agency’s previous good relations with
ROSTA.*

The AP was now closely working with the news cartel, and it even
planned a defensive-offensive alliance with Reuters against the UP.
When the AP signed the first four-party-treaty with Havas, Reuters and
Wollff in 1927, it was accepted as a full member of the cartel and grant-
ed its own territories.” As a sign of good relations, the AP sent Kent
Cooper to participate in the conference of the League of the Allied
Agencies in Warsaw in 1927.° On this trip Cooper visited several
European agencies, including TASS.

It remains unclear why Cooper’s attitude toward the cartel changed
after 1927. One possible reason stemmed from a trip to Europe, where
he found the operations of most members of the League of the Allied
Agencies unsatisfactory. Further, many of the European agencies were
either state-owned or closely operating with the government. While
the UP advertised its independence, the AP’s reputation was in jeop-
ardy because of its close ties to state agencies.” Secondly, once the AP
obtained a free hand in South America, it demanded the same in the
Far East, where the UP already had a strong foothold. But the Far East
was Reuters’ territory. Reuters was far superior to Havas as an inter-
national agency and had no intention of surrendering its exclusive
claim over this region. The clash between the AP and Reuters became
inevitable.

Both the U.S. agencies highly valued their relations with TASS.
Because the U.S. did not have diplomatic ties with Soviet Russia, the
information concerning Russia was considered especially important.
Specifically in news agency relations, as the tensions between the AP




20 Terhi Rantanen

and Reuters increased, the AP tried to establish closer contacts with
those national agencies that it considered potential allies. The two
most important were the Japanese Rengo and the Soviet TASS. It was
even claimed that the agreement with TASS was the only agreement
that had any commercial value to the AP.” Both these agencies had
displayed independence in negotiations with the cartel. According to
Cooper, the European members of the League of the Allied Agencies,
with the exception of TASS, were mere vassals of Reuters.” Of course,
the fact that Russia was the only country tfrom which the UP was
excluded, but which accorded the AP access, was the principal factor.
Although the UP had lost its contract with ROSTA, it did not give
up. The UP customary strategy was to establish direct contracts with
newspapers, but that was obviously impossible in Soviet Russia, given
TASS’s state monopoly and a state-owned press. Nevertheless, the UP
maintained warm relations with TASS and closely watched its devel-
opment. In 1927 the UP correspondent in Moscow approached
Doletzky with an agreement proposal. It quoted Bickel, who wrote:

If the TASS agency came to us today and offered us a monopoly
agreement on the same basis and of the same character that they are
serving to the AP now, and agreed to exclude the AP and all other
press associations, I would not accept the proposition. The UP wants
only to be on the basis of its competitors in the matter of having
news made available. It wants only an equal chance with them to get
the news.™

However, TASS found its relationship to the AP totally satisfactory.
It even considered the AP superior to the UP, claiming that “the reac-
tionary AP has actually been much more scrupulous and correct in its
general editorial policy than the ‘liberal’ UP.” The latter, “although
more friendly and sympathetic in its pretension, published the most
outrageous canards from sources outside the USSR. This simply
means that the AP, with its old tradition of international and inter-
agency contracts, is more responsible and more serious.””

Howard Interviews Stalin 2l

TASS was especially pleased that the AP did not distribute news
about internal conditions in the USSR from Riga, Warsaw, Helsinki or
other sources of “white propaganda”. However, the AP remained “a
bourgeois news agency, indeed the most reactionary agency in the
.57

The UP proposal brought both Bickel and Cooper to Russia on sep-
arate occasions in 1927. For Bickel, this visit was seemingly only a
good-will gesture, because he did not raise anew the question of break-
ing up with the cartel and signing an agreement with the UP.” For
Cooper, it was his first trip to Russia and his first meeting with
Doletzky.” Durant sent preliminary information on Cooper to
Doletzky:

You’ll find Cooper quite different from Bickel—less frank, less
naive, and with no pretensions on liberalism. Cooper is more the
type of conservative, ruthless, aggressive American businessman.
Yet these characteristics have in no way interfered with the estab-
lishment of satisfactory relations between the Bureau and the AP, 1
should say that the “official” relations—as distinguished from the
personal relations—are even better than they are with UP. The AP
is entirely correct in its attitude towards us, completely adheres to
the terms of the contract, in ways which I have previously described-
to you, to be friendly and conciliatory to TASS. This is all the more
remarkable because of the very fact that Cooper and the AP editors
in general are of the most conservative type, deeply antagonistic to
the Soviet Union.™

Despite the fact that the AP was politically more conservative than
the UP, it needed its contract with TASS as much as the UP did. The
competition between the UP and AP led to a point where the two agen-
cies competed over their relationship to TASS. The situation reached
the point where Cooper checked the political correctness of the AP
correspondents before their posting to Moscow and regretted that he
could not support the establishment of formal diplomatic relations




22 Terhi Rantanen

FIGURE 4
Izvestiia on Cooper

jra’ BUCTYIIORNA, Hocqmme
# otnomennio x COCP xapagrep, 1o o19
PEPRETUPYETCA BMERO TOTOMY, WTD Takwe |
- wvggmm ABAANTEL MOSAWMERRON WL
10, fose otmero 'WW parEIIDEL T,

STEaLTHY ,{w llearoy |

- W?w m o0 mmm E !:;‘}:mn
e Ho mer. mmﬁm a1y -

_ 5 ; . g

1 . W nafireey
- | foabmoe RoamTectBo Towex W%nww
. X smgm&m gmmg* m%s WOTUOLTR TOPrORKE, - NpONLIIIeR-
W} CHO TOALRO INARTWNSCERNE POUpOc- | Wue ¥ whue JEI0BME RPTTH © MATPPACOM
¥, 0 pocawR GiTa, ofalecTmemBail | c1e1T 53 SrosoNmIerERY paanaraen COCP,
(&wng u v, 1 presas » Espoay m 5 (B ax cpore Fymecmoyer mapass yaeper-
' uxenmo 3aa Toro, Wl maoggTh mowser REe R BMATTEATE- |

The Soviet Newspaper Izvestiia’s story on Cooper’s journey to Moscow, May 28, 1927

Howard Interviews Stalin 23

between the US and Soviet Union as openly as the UP because the AP
members were more conservative.® TASS, of course, benefitted from
the competition by simultaneously maintaining good relations with
both the “conservative” AP and “liberal” UP.

THE AP AND UP COMPETITION OVER SOVIET RUSSIA

In general, the European agencies showed relatively little interest in
Russia. Neither Havas nor Reuters had correspondents there. They
relied instead on the AP Moscow service. The U.S. had the largest
group of correspondents in Moscow: the AP, UP, INS and the Jewish
Telegraph Agency® together with three correspondents from newspa-
pers. Although TASS was the only communist news agency in the
world, it had made remarkable progress since its modest origins. As
Eugene Lyons, the correspondent of the UP wrote:

There is only one news agency, strictly official. TASS, with J. G.
Doletzky at its head. Although its tempo in news delivery is hardly
American—having no competition it has no need for hurry—TASS is
remarkably well organized and equipped in modern style. It delivers
news by telegraph printers and by radio, combining the two methods
with notable success. Through sixteen bureaus and its contracts with
the allied official agencies of the world it obtains a world-wide report
favorably comparable to that of any other agency in the world.®

After his visit to Russia in 1927, Cooper had expressed his wish that
“the relations between the AP and TASS were in no way dependent
upon relations between TASS and Reuters, and that in the event of any
possible interruption of relations between TASS and Reuters, the rela-
tions of TASS-AP would not be impaired.”

This statement showed his growing concern about the AP-Reuters
relationship and, in the case of a rupture, the AP’s possibility of build-
ing up its independent foreign news coverage. The AP’s main com-
petitor in the domestic market was the UP. The AP now faced a very




24 Terhi Rantanen

real danger of being replaced in the European news cartel by the UP.
If the AP seceded from the cartel, what would happen to its agreement
with TASS? The UP was more than eager to succeed the AP as TASS’s
contract partner.

The need to maintain the liaison with TASS was evident in letters
addressed to J. G. Doletzky. Both Cooper and Bickel kept Doletzky
informed of the situation (and especially of each other’s operations) on
the international news market either directly or through Durant. As a
result, Doletzky was exceptionally well apprised of the two agencies’
various maneuvers around the world. The crisis inside the cartel came
as no surprise to him.

In 1932 TASS was again approached by the UP. Referring to
TASS’s refusal to sign a “blanket agreement” with Havas and Reuters,
the UP suggested that TASS could make another forward step by
refusing to renew its contracts unless the restrictions on TASS’s rela-
tionships with other agencies were eliminated. According to Bickel:

If TASS declared that it would make co-operating news exchange
agreements with any and all agencies with which it desired to have
them, no agency in the world today would dare to take he position that

it would refuse to handle the news of Soviet Russia in consequence.

Bickel also openly confessed the importance of TASS’s relationship
with the UP: “A refusal to co-operate on the part of Havas in France
or the Balkans means nothing to the UP, for instance, because we
immediately create our own organization.”® Because of TASS’s
monopoly in the Soviet Union, the UP could not do the same there.

THE END OF THE CARTEL

The AP’s main concern was now in Japan, and it opened negotia-
tions with the Rengo agency. Japan was of exceptional importance for
the AP, because the UP had an agreement with the competing Japanese
agency and the AP itself was restricted in operating there only under

Howard Interviews Stalin 25

Reuters. Moreover, Rengo’s agreement with Reuters was due shortly
to expire. The crucial question was whether Rengo would conclude an
agreement with the AP instead of Reuters, to whose territory it
belonged. In the end, the American agency prevailed: in May 1933
Cooper signed a contract with Rengo. As a result, the Reuters’ board
gave the AP formal notice to renegotiate the 1932 four-party agree-
ment.*

The UP knew exactly what Cooper was doing because it had earli-
er informed Reuters that if it came to a break between the AP and
Reuters, the UP was prepared to pay for the Reuters’ service inside the
United States.” Bickel acted promptly and renewed his proposal for a
non-exclusive arrangement between TASS and the UP which would
include the AP. He reminded TASS that it had previously been hostile
to world domination of news by certain nationalistic agencies. He fur-
ther noted that, although TASS had a monopoly in its own country, it
was not allowed to choose its partners abroad because of the cartel.
Thus TASS was forced to discriminate against almost 500 newspapers
in North America as well as a hundred papers in South America.
Bickel concluded:

We believe that it would be to the advantage of TASS, as well as
to the newspapers of the UP throughout the world, if the news of the
Soviet Union collected by TASS was offered on equal terms to the
newspapers of both the UP and the AP. [...] The old conception of a
world-wide monopoly in news—distributed in a world largely divid-
ed between Havas and Reuter organizations and their affiliates—no
longer prevails, as I well know you understand. The international
news service picture, at present, is seemingly undergoing many
changes. The suggestion presented in this letter for your considera-
tion would, I believe, if it met your approval, be a very real forward

step and one of distinct mutual advantage.”

As earlier, Bickel went to Moscow to negotiate his offer. He had
several talks with Doletzky, the foreign ministry and Radek.




26 Terhi Rantanen

According to Bickel, Doletzky was ready to go the Politburo and ask
for authority to reorganize TASS’s existing contracts. He described his
conversation with Doletzky:

After some hesitation he said this: If the U.S. government recog-
nizes Russia that would give me the grounds to move on and I am
certain that I could put this thing through. I mention this reluctantly
and only because you are here in this room and I can talk in confi-
dence. Otherwise in saying this I am afraid it would be misconstrued
because I am not discussing recognition with you with any thought
to ask you to urge recognition or drum it in any way. I am merely

telling you this as a fact.*

Surprisingly, TASS still was not interested in changing its partner.
Doletzky wrote to Durant that “there can be no question whatever of
altering the agreement with the AP. After relations with the USA are
renewed, the UP will be able to raise before the Soviet Government the
question of terms in which they will work in the USSR. That would be
quite natural, but there can be no question of TASS signing an agree-
ment with two competing agencies simultaneously. An attempt to
carry this through in other countries is hardly likely succeed.”™

The hindrance to signing the agreements with both U.S. agencies
disappeared, however, when the Soviet Union and the United States
signed an agreement on November 17, 1933, to establish formal
diplomatic relations between the two countries.” At this point, TASS
was still reluctant to break its agreement with Havas and Reuters, but
instead signed a treaty with them for one year” Now the AP
approached TASS. Cooper confessed frankly that his attitude toward
new proposals by Reuters would be largely affected by the position of
TASS. He hoped that TASS was in a position to maintain an indepen-
dent attitude and to refuse any direction from Reuters or Havas.
Cooper further considered that the question of his future relations with
TASS might be the determining factor in the question of the future
relations of the AP with Reuters and Havas.” Cooper said that the AP

_—

FIGURE 5
Karl Bickel and UP map

Howard Interviews Stalin

2t

Karl Bickel, General Manager of the United Press, with map of UP’s world-wide news organization, date unknown

Source: Roy W. Howard Archive, School of Journalism, Indiana University




28 Terhi Rantanen

was determined from now on to make no contracts that hampered its
future freedom of action in any sphere. Durant described his conver-
sation with Cooper:

Cooper spoke with the greatest bitterness against Reuters. He
denounced repeatedly the “overlordship” of Reuters and the attempt
of Reuters to maintain a world hegemony over news. He said that the
AP was determined from now on to maintain an independent position,
and to make no contracts which hampered its freedom of action in any
sphere. He called this the “TASS policy”, and paid tribute to Doletzky
and the TASS policy for having been the opening wedge in breaking
the imperialistic rule of Reuters over world news. He said, “I am a
pupil of Mr. Doletzky, and I am following his principles.”

The question of the U.S. agencies’ relation to the cartel was still
unsolved. Both the UP and the AP held negotiations with Reuters. It
became a situation in which they had to decide whether they chose as
their ally a British or a U.S. agency. Finally, Cooper suggested a “gen-
tleman’s agreement” to the UP in which they committed not to com-
pete against each other in Europe by refraining from signing exclusive
agreements. In practice this meant that both agencies would sign
simultaneously with any European agency. After some hesitation the
UP decided to sign the agreement on February 8, 1934.%

The prize that Cooper offered the UP for signing was to share the
AP’s agreement with TASS. Cooper knew very well how eager the UP
was to obtain the contract with TASS.” After the UP had opted to sign
the *“the gentlemen’s agreement,” the AP achieved what it needed in
the negotiations with Reuters. Cooper now knew that the UP would
not sign an agreement with Reuters and replace the AP in the cartel.
When Sir Roderick Jones of Reuters came to New York to negotiate,
he offered to give the AP anything it wanted.” The preliminary con-
tract they signed abolished the old principle of exclusive territories
and made the participants free to sign with any agency they wished. It
made the AP free to sell its world-wide service anywhere.*

Howard Interviews Stalin 29

THE AP AND UP AGREEMENTS WITH TASS

Cooper went to Moscow in March 1934 to inform Doletzky of the
new status of the AP-Reuters relations and the AP-UP agreement to
refrain from exclusive contracts in Europe, and to discuss with him the
future relations between the AP and TASS. Although Cooper travelled
separately,” Bickel came to Moscow simultaneously." Separately and
together they held negotiations with the Commissar of Foreign Affairs
M. M. Litvinov and Doletzky. During their visit Doletzky promised to
make a contract with the U.S. agencies and not to sign an exclusive
agreement with either Havas or Reuters.'”

When the AP and UP signed the permanent agreement which fol-
lowed the principles of the temporary in May, Cooper told Jones that the
AP had consented to a UP-TASS contract. Jones” only comment was
that “all contracts with TASS were useless because the bolsheviks could
not be depended on.”'” Obviously, Reuters never valued the agreement
with TASS in the same way as did the U.S. agencies.

Doletzky kept his promise and made agreements with these agencies
on a non-exclusive basis in the summer of 1934. The minutes of the
negotiations show how reluctant both Havas and Reuters were to give
up exclusive agreements with other agencies except the AP. As André
Meynot of Havas said:

The agreement between the AP and Reuters is an exception. The
principle of non-exclusivity is a harmful and dangerous principle. We
cannot build a solid building by basing it on this bad principle. Let’s
protect the healthy principle of European contracts. To accept the
American principle means the end of the alliance; it means anarchy

and disorder. Bad principles cannot be allowed to contaminate us.'”

Havas and Reuters would have agreed that the U.S. could be a non-
exclusive territory for TASS. They had conceded an exception in
regard to the Italian Stefani agency and the German DNB (which had
agreements with the UP), but they had no intention of doing the same




30 Terhi Rantanen

for other national agencies. However, Havas and Reuters finally
agreed with Doletzky on the principle of non-exclusivity in their
mutual relations and gave up a commission which was previously paid
by TASS." Hence, as a result of Doletzky’s persistence, non-exclu-
sivity was adopted in the agreement with national agencies as well.

When Doletzky visited the U.S. in the late fall, the AP, the UP and
he signed agreements following the same principles.'” The original
intention was to include the International News Service, but later it
had to be abandoned. The visit was considered a great success.'”

SUBSEQUENT DEVELOPMENTS

After the recognition of the USSR by the U.S., the relationship
between the two countries became formally normalized. When the AP
and UP signed an agreement with TASS, they both achieved their
goals and the relationship to TASS lost its special significance.
Howard’s interview with Stalin in 1936 came in the wake of the good
relations between the agencies. As Doletzky wrote:

We may congratulate ourselves in the fact that he [Howard] was
given an opportunity to be received by Stalin and to have a thorough
interview with him. I am perfectly aware that this exceptional
occurrence will still more strengthen all his press and the UP in their

attitude of collaboration with our country'”’

From 1937 on, many things started to change. That year Bickel
retired as president of the UP and was followed by Hugh Baillie."
Baillie was a different person and did not share Bickel’s interest in the
Soviet Union. Simultaneously the UP, which earlier was described as a
liberal agency, became more established and conservative. Cooper, after
having completed his international mission, became more interested in
the domestic development of the AP. Both agencies faced a new situa-
tion in which radio stations entered their traditional news market.

The greatest changes transpired inside the Soviet Union. Stalin’s

Howard Interviews Stalin 31

purges, with the “Great Terror,” reached their acme in 1937.' The show
trial of The Seventeen in January 1937 (“the Anti-Soviet Trotskyite
Center”) described a purported center for the organization of terrorism,
diversion and espionage secking to undermine the USSR and hasten its
defeat in the war. One of the accused was Karl Radek, a member of the
TASS Board of Directors. Vladimir Romm, a former member of the
TASS staff and Izvestiia’s correspondent in New York, was accused of
conspiring against the Soviet regime and serving as an intermediary
between Trotsky and Radek. Radek was sentenced to ten years’ impris-
onment and and Romm to the interior.'*

Given that both Radek and Romm had close contacts with TASS, it
was inevitable that people working in the agency would also be a target.
Several people were replaced inside TASS in early 1937."" The TASS
chief, Doletzky, was in danger for several reasons. First, he had been a
friend of Radek. Second, people with foreign contacts such as journal-
ists or diplomats were considered especially suspicious. Third, Doletzky
was Polish, and they suffered the highest casualties among foreigners in
Russia."* It is not clear what accusations would have been levelled
against Doletzky, because he shot himself in his office on the eve of his
arrest. A number of his assistants and confidants were arrested.'” The
man who invented the TASS principle of equal relations between the
agencies paid with his life for his foreign contacts.

CONCLUSIONS

The early history of the U.S.-Russian news agency relations is full
of contradictions.

The world’s first so-called “revolutionary” agency (ROSTA/TASS)
signed an agreement with the old European news agency cartel to
achieve diplomatic recognition. Further, it preferred the “reactionary”
AP to the “progressive” UP as its partner. For its part, the “reac-
tionary” AP considered the “revolutionary” TASS as an ideal model
and ally in the struggle against the news cartel in which it itself was a
full member. Meanwhile, the “independent” UP—which publicly




32 Terhi Rantanen

FIGURE 6
J. G. Doletzky

Takob G. Doletzky, General Manager of ROSTA/TASS, 1921 - 1937

Source: Private collection of Professor S. J. Doletzky, son of J. G. Doletzky

Howard Interviews Stalin 23

resented government-owned agencies and their privileges—was the
state-owned TASS’s first ally and maintained good connections with it
even after their agreement collapsed. Finally, when the two U.S. agen-
cies decided to sign a non-exclusive contract, the AP had to allow the
UP to share in its agreement with TASS.

The development of relations between these three agencies also
suggests that the significance of ownership forms should not be exag-
gerated. Despite the fact that the agencies had different ownership
forms (cooperative, private and state), they found it expedient to seek
state assistance (especially foreign ministries) before establishing for-
eign contacts. It is no coincidence that news agency relations corre-
sponded closely to diplomatic recognition—first in the case of
ROSTA’s agreement with the news cartel in 1924, then in the case of
the AP and UP in 1934.

The cartel was crushed by the U.S. agencies acting in concert with
a Japanese and a Soviet agency. It is difficult, of course, to say which
agency had the most important role. Nevertheless, in contrast to con-
ventional assumptions about the AP’s role, it is clear that the campaign
was really a joint venture of several national agencies. These agencies
operated together instead of acting separately, and it was their cooper-
ation that produced the final result.

It was not enough that the AP signed a non-exclusive agreement
with Reuters. The AP had to ensure that no other agency would sign
with Reuters and assume its role. The UP was the first news service
that operated from the outset as an independent agency and nonethe-
less rose to become an international agency. The AP quickly adopted
the UP’s strategy and started to seek allies among other national agen-
cies.

Both the U.S. agencies had two foreign markets that were especial-
ly important to them. One was Japan, where the UP had entered first
and achieved a strong foothold. It was essential for the AP to operate
independently of Reuters and to gain direct access as the UP had done.
The second was the Soviet Union, where the UP was also the first, but
subsequently lost its contact and right to operate. The AP, on the other




34 Terhi Rantanen

hand, prevailed there because of the cartel and could keep out its
American rival, If TASS had remained with the cartel and thus severed
its relations with both the AP and UP, it would have been disastrous for
the U.S. agencies. By agreeing to sign contracts with both U.S. agen-
cies and a non-exclusive contract with Reuters, TASS guaranteed the
fall of the news cartel.

Finally, it became a quesion of an alliance either between a British
or one U.S. agency, or between two U.S. agencies. The decision to
choose the latter was essential for the future of the U.S. agencies. By
having a common policy against the cartel members and by support-
ing each other, the U.S. agencies ensured that both could become inter-
national agencies. Hence, the United States became the only country
in the world to have two international news agencies and thus a dom-
inant position in the world news market. This development took place
simultaneously -with the U.S. expansion in cable communications,
radio and motion pictures."

It has been said that if World War II had not broken out, the U.S.
agencies would have become international by the late 1930s."® By
1934 both the AP and the UP had complete freedom of action all over
the world. However, the war deferred this expansion until the post-
war period. The development of TASS’s foreign connections, on the
other hand, were first interrupted by the purges, which eliminated key
executives with foreign connections, and secondly by World War II.
TASS systematically started to develop its foreign connections in the
early 1960s, although there is practically no research done on that peri-
od."® TASS’s position as an international agency was different from its
Western counterparts. By the collapse of the Soviet Union, it was the
only international agency operating in communist countries.

The history of relations between the U.S. agencies and TASS has
been an object of scant scholarly research. Soviet researchers have
completely ignored the role of Doletzky in changing ROSTA into a
modern news agency and establishing its foreign relations. Despite
Kruglak’s and Iwanaga’s books, no attention has been given to the role
of other national agencies, except the AP and Rengo, in breaking up

Howard Interviews Stalin a5

the international news cartel.'” There is considerable evidence that
Bickel was close to the truth when he later wrote:

It will surprise a lot of people to know, however, that the folks
that really gave the final blow that killed the old Official Gang of
propaganda in 1933 [1934] was TASS and the Soviteers ... and that
killing was done in Moscow .. vide Cooper and myself in attendance
as witness.'"*




NOTES

1. Copies of the interview can be found in Gosudarstvennyi arkhiv Rossiiskoi
Federatsii (GARF), fond 4459, opis’ 11, delo 794, listy 71-82 and in the Roy W.
Howard (RHW) archive at Indiana University (IU). The RWH archive also contains
Howard’s 11-page-letter in which he describes his interview with Stalin. Originally,
Howard had wired Stalin for a talk from Paris. Since Stalin had given only a few inter-
views to American newspapermen, the response to Howard’s wire was “just another
demonstration of the old time UP theory that you can never tell until you try.” During
his visit Howard met the leading officials of TASS and the Foreign Ministry. The
interview took place in the Kremlin on March 1 and took three and half hours.
Howard described Stalin: “To my surprise I noted that he is no taller than I am
[Howard himself was described as “a small package”], though he probably weighs
165 to 170 pounds. He has rather medium sized, soft hands, with nails clipped down
close, but no evidence of a manicure. He has a high forehead, somewhat dreamy
brown eyes that have a tendency to twinkle as an evidence of an easy working and
readily accessible sense of humor.” Roy W. Howard to W. W. Hawkins on March 3,
1936 TU/RWH archive. The interview was released by an agreement with the Russian
government on March 4, 1936 and 6,000 newspapers received the story. 6,000 Papers
Receive Howard’s Interview,” Editor and Publisher, March 7, 1936, p. 1.

2. Hugh Baillie (the president of the UP in 1935-1955) claimed that the interview
“probably got more prominence than any interview ever granted by the head of a gov-
ernment in my recollection at least, because there is hardly an newspaper in the US
which failed to print it.” H. Baillie to J. G. Doletzky on March 9, 1936. GARF f. 4459,
op. 11, d. 831, 1. 5. Pravda wrote that “Comrade Stalin’s answers represent a most
important political document, which has a great principalized and realistic signifi-
cance. This is a historical conversation. Only a leader of a great country, assured of its
power, could speak with such clarity, calm and strength, as it was done by Comrade
Stalin. The conversation between Stalin and Roy Howard will resound broadly in the
world. It will resound in the hearts of tens of millions and will be the object of thought
everywhere, where there are people, who are honestly fighting for peace and who hon-
estly try to find an answer to questions, which have been placed by history.” “Priamoi
i iasnoi otvet,” Pravda (5 marta 1936 g.), p. 1; “Polnaia iasnost’ dlia druzei” and
“Beseda tovarishsa Stalina s predsedatel’em amerikanskogo ob’edineniia “Skripps
Govard N’iospeipers” s gospodinom Roi Govardom 1-go marta 1936 g.,” Izvestiia (5
marta 1936 g.), pp. 1. 2. The interview was suppressed in Germany and Poland.

3. The previous interview was given to G. H. Wells in 1934. The UP bureau chief

in Moscow, Eugene Lyons, interviewed Stalin in 1930. One interview was granted in
1926 when Stalin received four representatives of the Japanese newspaper,

36

Howard Interviews Stalin 37

Osaka Mainichi. Walter Duranty of The New York Times had interviewed Stalin
twice. “Stalin Interview Won After Year’s Work,” Editor & Publisher, The Fourth
Estate, November 29, 1930; Roy W. Howard to W. W. Hawkins on March 3, 1936.
IU/RWH archive; “Story of a Beat,” The Literary Digest, March 14, 1936.

4. K. Durant to J. G. Doletzky on March 20, 1936. GARF f. 4459, p. 11, d. 794, 1.
115.

5. Doletzky is originally a Polish name and should be translitterated correctly
Dolecki. Since the form Doletzky has been used in the previous literature and he him-
self signed the contracts using that form, it is also adopted here.

6. G. A. Shiskin, “Iz okna N’iu-iorkskogo neboskreba,” TASS soobshsaet
(Moskva: Politizdat, 1988), p. 270.

7. This material is apparently partly equivalent to the material Theodore Kruglak
received from the New York TASS office. Theodore Kruglak, The Two Faces of
TASS (New York: McGraw-Hill Book Company, 1963), p. i.

8. On the history of the cartel, see Gunilla Ingmar, Monopol pi nyheter.
Ekonomiska och politiska aspekter pa svenska och internationella nyhetsbyriers
verksamhet 1870-1917. Studia historica Upsaliensia LII (Uppsala: Esselte Studium,
1973) and Terhi Rantanen, Foreign News in Imperial Russia. The Relationship
between International and Russian News Agencies, 1856-1914. Annales
Academiae Scientarum Fennicae. Dissertationes Humanum Litteratum No 58
(Helsinki: Gummerus, 1990).

9. Pierre Frédérix, Un siécle de chasse aux nouvelles. De 1’Agence
d’Information Havas 4 I’Agence France-Presse 1853-1937 (Paris: Flammarion,
1959), pp. 316-317.

10. N. A. Bryliakov, “Rossiiskoe telegrafnoe agentstvo i ego rol” v stanovlenii i
razvitii partiino-sovetskoi pechati (1918-1923 gg.)”. Kandidatskaia dissertatsiia.
Fakul’tet zhurnalistiki, Moskovskii gosudarstvennyi universitet, 1973, pp. 22-23; B.
Metlitskii, “PTA soobshsaet,” Tassovets No 20 (10 sentiabria 1969 g.), No 21 (17 sen-
tiabria 1969 g.), No 22 (24 sentiabria 1969 g.).

11. Peter Kenez, The Birth of the Propaganda State. Soviet Methods of Mass
Mobilization, 1917-1929 (Cambridge: Cambridge University Press, 1985), p. 38, 44;
A. Z. Okorokov, Oktiabr’ i krakh russkoi burzhuaznoi pressy (Moskva: Mysl’,
1970); Bryliakov, “Rossiiskoe telegrafnoe agentstvo,” pp. 22-28.




38 Terhi Rantanen

12. The decree is published in TASS soobshsaet, p. 65.

13. “Postanovlenie presidiuma VTSIK o Rossiiskom telegrafhom agentstve
(ROSTA) ot 7 sentiabria 1918 g.,” O partiinoi i sovetskoi pechati, radioveshsanii i
televidenii (Moskva: Mysl’, 1972), pp. 62-63; O. E. Solov'ev, “Predshestvennik
TASS,” Voprosy istorii, 1972, No 12, pp. 195-199; “Rossiiskoe telegrafnoe agentst-
vo,” pp. 18-19; N. A. Bryliakov, “K voprosu o roli V. L Lenina v sozdanii i stanovlenii
gosudarstvennoi informatsionnoi sistemi v SSSR,” Voprosy istorii, 1980, No 8, pp.
80-90.

14, Before the revolution Leonid Stark (1889-1937) served in the Baltic navy in
Helsinki and edited the newspaper, Volna. A.F. Berezhnoi and S.V. Smirnov, Boitsy
revoliutsii. Sotrudniki bol’shevistskoi pechati. Bibliograficheskii sbornik
(Leningrad: Lenizdat, 1969), pp. 224-245; Geroi oktiabria, vol. 2 (Moskva: Lenizdat,
1967), p. 434.

15. P. M. Kerzhentsev (1881-1940), originally Lebedev, was a former correspon-
dent of Pravda who was forced to emigrate abroad in 1912 for six years. After his
return to Russia he worked as acting chief editor for Izvestiia. Kerzhentsev served
ROSTA until the end of 1920 when he became a diplomat. Bolshaia sovetskaia
entsiklopedia No 12 (Moskva: Sovetskaia entsiklopedia, 1973), pp. 163-164; Z.
Simonova, “P. M. Kerzhentsev—Otvestvennyi rukovodite]’ ROSTA (mai 1919 g.-
1920 g.),” Sovetskaia zhurnalistika. Istoriia, traditsii, opyt (Moskva: Izdatel’stvo
Moskovskogo universiteta, 1979), pp. 101-110; N. A. Bryliakov, “Lenin i ROSTA,”
Tassovets No 15 (16 sentiabria 1980 g.), p. 3; N. A. Bryliakov, “Revolutsioner, pub-
litsist, diplomat, gosudartsvennyi deiatel’, uchenyi. K 100-letiiu so dnia rozhdeniia P.
M. Kerzhentseva,” Tassovets No 19 (12 avgusta 1981 g.), pp. 163-164.

16. Bolsheviks actively used radio in transmitting government decrees. Lenin
ordered the PTA to investigate the possibility of using radio in January 1918. Thus
ROSTA used radio from its beginning. V. N. Ruzhnikov, “Radio v partiinoi i gosu-
darstvennoi deiatel’'nosti V. I. Lenina,” Vestnik Moskovskogo universiteta, Ser.
Zhurnalistika, 1980, No 2, pp. 12-14.

17. Kenez, The Birth of the Propaganda State, pp. 115-118.

18. Bryliakov, p. 8; P. M. Kerzhentsev, Gazeta (Moskva: Gosudarstvennoe
izdatel’stvo, 1925), pp. 129-135; O. E. Solov’ev, “Predshestvennik TASS,” Voprosy
istorii, 1972, No 12, pp. 195-197.

19. Jacob G. Doletzky (1888-1937), originally Feigin, was a son of a landowner in
eastern Poland, became a revolutionary and was exiled to Siberia. Later, he edited the

Howard Interviews Stalin 39

Polish Bolshevik newspaper, Tribune, in 1917. Bolshaia Sovetskaia Ensiklopediia
No 33 (Moskva: Sovetskaia ensiklopediia, 1931), pp. 58-59. Eugene Lyons in his
book, Assignment in Utopia (New York: Harcourt, Brace and Company, 1937), pp.
44, 75, described Doletzky as “a Stalinist machine politician™ (p. 44). Later in 1959,
Lyons said: “Looking back, Doletzky deserved better treatment than I gave him. [...]
He was of the old type of revolutionaries—the intellectual Jews who were editing
newspapers—Iliterate, well-educated.” Kruglak, The Two Faces of TASS, pp. 22-31.
According to information provided by Doletzky’s son, Prof. S. J. Doletzky, his father
was a Polish German. Interview with S. J. Doletzky on July 30, 1993.

20. Kruglak, The Two Faces of TASS, pp. 24-25.

21. Solov’ev, “Predshestvennik TASS,” p. 197; N. A. Bryliakov, “Lenin i Rosta,”
p- 3.

22. Kenneth Durant (1899-1972) was born of a well-to-do family in Philadelphia.
His father helped to build the Moscow-St. Petersburg railroad. Durant was graduated
from Harvard College in 1921 and worked briefly for The Philadelphia Bulletin. In
World War I he was active in the Creel Comission. Later, through a friendship with
the diplomat William C. Bullit (see footnote 47), he became an aide to Col. Edward
M. House, President Woodrow Wilson’s adviser, and attended the Versailles Peace
Conference. With John Reed (see footnote 47), his college friend, and Walter
Lippmann, another Harvard associate, Durant was caught up in the excitement of the
Bolshevik revolution in Russia. And when he returned to the U.S., he became a sec-
retary to Ludwig C.A.K. Martens, the unrecognized Soviet envoy in the U.S.
Subsequently he was publisher of Soviet Russia, the official weekly magazine of
information about the Soviet Union. Durant was the first correspondent in the U.S. for
TASS and the manager of its New York office during the years 1923-1944. The New
York Times, December 1, 1972, p. 42. He was unfamiliar with the Russian language.
Durant’s position as a middle-man between TASS and its U.S. clients was not always
easy. When he was asked by TASS to comment on the quality of its material, he wrote
that there was “a slight tendency to use too much superlatives to claim too many
“enormous” successes. [...] However, achievements are so large and so many that they
need not to be emphasized by superlatives and exaggerated language. The facts and
figures speak for themselves, and it is better to let the facts and figures speak for them-
selves. [...] For example, I fear that the bourgeois editor might be inclined to reject a
mailer such as that of January on Culture and Everyday Life which begins, “The vic-
tory of Socialism has led to the improvement of the health of the toiling masses.” The
mailer contains most interesting and significant information regarding the improve-
ment of the health of the masses. It would have been better to give this information
and let the readers conclude for themselves therefore the victory of Socialism.” K.
Durant to J. G. Doletzky on February 4, 1936. GARF f. 4459, d. 11, op. 794, 11. 4-9.




40 Terhi Rantanen

Kruglak, The Two Faces of TASS, pp. 91-91. For more about Durant, see Eugene
Lyons, Assignment in Utopia, pp. 40-41, 44-45, and about TASS’s New York Office,
Harry Freeman, “Tass peredaet iz N'iu-Torka,” Zhurnalist No 7, 1973, p. 58.

23. The correspondents were located in Helsinki, Stockholm, Revel, Riga, Kovno,
Warsaw, Rome, Athens, Prague, Peking, Tokyo, Kabul, Urga, Tehran, Angora,
Constantinople, Mexico, Harbin and Alexandria. L. Madiar, “Inostrannaia informat-
siia. Oktiabr’ 1923-sentiabr’ 1924,” Biulleten’ Tsentrorosty No 3 (25 oktiabria 1924
g.), p. 2; Lapitskii, “Shtrikhi rasnykh let,” pp. 91-94.

24. G. V. Chicherin (1872-1936) was a revolutionary and diplomat who was born
in the prominent noble family with diplomacy as a family profession. After his grad-
uation in 1895 from the Moscow University he joined the archival section of the
Ministry of Foreign Affairs, which he resigned in 1904 and travelled abroad. In 1918
he returned to Russia and became Trotsky’s assistant as deputy Commissar of Foreign
Affairs and later the same year replaced Trotsky. Chicherin resigned in 1927 after crit-
icism by Rykov, Bukharin and Stalin. Teddy J. Uldrics, “Chicherin Georgii
Vasil’evich,” in Joseph L. Wieczynski (ed.), The Modern Encyclopedia of Russian
and Soviet History, Vol. 7 (Gulf Breeze: Academic International Press, 1978), pp. 42-
47. -

25. Karl Radek (1885-1939), originally Sobelsohn, was a Polish Jewish revolu-
tionary and newspaperman who lived mostly in Germany and Austria, After the
October revolution, Radek was appointed to the Commissariat of Foreign Affairs,
headed by Leon Trotsky. He became the head of the Bureau of International
Revolutionary Propaganda that was intended to solidify the revolution in Russia by
spreading its principles in neighboring countries. Many foreigners, including John
Reed, joined it. In December 1918, Radek crossed the German frontier illegally, took
part in the uprising and was arrested. He was released and returned to Russia in
January, 1920. He was elected to the Bolshevik Central Committee and appointed sec-
retary of Comintern. Radek was the chief foreign affairs commentator in the Soviet
press, regarded as the best communist journalist in the world. Robert D. Warth,
“Radek, Karl,” in Joseph L. Wieczynski (ed.) The Modern Encyclopedia of Russian
and Soviet History, Vol. 30 (Gulf Breeze: Academic International Press, 1982), pp.
139-143; Jeanne Vronskaya (ed.), A Biographical Dictionary of the Soviet Union
1917-1988 (London: K. G. Saur, 1989), p. 343; Louise Bryant, Six Red Months in

Russia. An Observer’s Account of Russia Before and During the Proletarian

Dictatorship (New York: George H. Doran Company, 1918), p. 201; David C. Duke,
John Reed (Boston: Twayne Publishers, 1987), p. 34; Warren Lemner, Karl Radek.
The Last Internationalist (Stanford: Stanford University Press, 1970). Bickel
claimed that Doletzky was selected as director of ROSTA because of his friendship
with Radek, a fellow Pole. Kruglak, The Two Faces of TASS, pp. 23-24.

Howard Interviews Stalin 41

26. Z. A. Nurmanova, “Vozniklovenie i razvitie informatsionnoi sluzhby respublik
Srednei Azii (1917-1924 gg.)”. Kandidatskaia dissertatsiia. Fakul’tet zhurnalistiki,
Moskovskii gosudarstvennyi universitet 1975, pp. 153-154; V. Vilenskii (Sibiriakov),
“Nam nuzhen sovetskii ~Asoshieited Press”,” Izvestiia (9 ianvaria 1924 g.), p. 2;
Kollektiv rabotnikov “Gudka” (sledyet 12 podpisei), “Gazety dlia "Rosta”, ili "Rosta”
dlia gazet?” Izvestiia (12 ianvaria 1924 g.), p. 2; V. Vilenskii, “Gazety dlia Rosta ili
Rosta dlia gazet? Pochemu nam nuzhno reorganizovat’ Rosta,” Iur. Tanopol’skii,
“Nam ne nuzhen sovetskii ~Asoshieited Press”,” M. Levidov, “Nam ne nuzhno
nichemnogo prozkhekterstva,” Izvestiia (16 ianvaria 1924 g.), p. 3.

27. “Polozhenie o Telegrafnom Agentstve Soiuza Sovetskikh Sotsialisticheskikh
Respublik (TASS) (10 iiulia 1925 g.),” O partiinoi i sovetskoi pechati, radiovesh-
sanii i televidenii, pp. 134-136; Nikolai Pal’gunov, Osnovy informatsii v gazete.
Tass i ego rol’ (Moskva: Izdatel’stvo Moskovskogo universiteta, 1955), pp. 27-28.

28. Terhi Rantanen, “The Associated Press and the International News Cartel,
1861-1918” (Paper presented at the ICA Conference in Washington, May 27-31,
1993).

29. See Terhi Rantanen, “Mr. Howard Goes to South America. The United Press
Associations and Foreign Expansion,” Roy W. Howard Monographs in Journalism
and Mass Communication Research, No 2 (May 5, 1992).

30. The agreement was signed on August 26, 1927 in Geneva. 1/8714756. Reuters’
(R) archive.

31. “World Wire Service Men Meet at Geneva,” “Will Seek Laws to Guard News
Property,” Editor and Publisher, August 21, p. 5 and September 4, p. 9, 1926;
“Geneva Press Parley Attracts 60 Delegates,” “Government News the Property of All,
Opinion of League Press Delegates,” “Geneva Conference Denounces Censorship,”
Editor and Publisher, August 13, p. 7, August 27, p. 1, and September 3, p. 5, 1927.

32. Rantanen, “Mr. Howard Goes to South America,” pp. 22-23.

33. Kent Cooper (1880-1965) was born in Columbus, Indiana, and studied at
Indiana University, which he left in 1899 to become a reporter on The Indianapolis
Press and later Indianapolis News. In 1903, he started working for the Scripps-
McRae Press Association in Indiana. Cooper entered the AP in December, 1910,
became the chief of traffic in 1913 and general manager in 1925, “Kent Cooper
Appointed A.P. General Manager,” Editor & Publisher, April 25, 1925, p. 18; Kent
Cooper, Kent Cooper and the AP (New York: Random House, 1955); Richard A.
Schwarzlose, “Kent Cooper,” in Joseph McKerns (ed.) Biographical Dictionary of




42 Terhi Rantanen

American Journalism (Westpoint: Greenwood Press, 1989), pp. 129-131; The New
York Times, January 31, 1965, p. 82.

34. Roy W. Howard (1883-1964) was born in Gano, Ohio. He worked for several
newspapers in Indianapolis and St. Louis. He joined the Scripps organization in 1905
as assistant managing editor of The Cincinnati Post. In 1907 he was appointed the
UP’s first general news manager. In 1912 he became President and General Manager
of the same association, and in 1925 joined Robert P. Scripps as Editorial Director of
the Scripps-Howard chain. Biographical story on R. W. Howard. The RWH-Archive;
“Roy W. Howard Leaves the United Press,” Editor and Publisher, July 31, 1920, p.
15; David Weaver, “Howard, Roy Wilson,” American National Biography (in
press).

35. W. W. Hawkins (1883-1953) was born in Springfield, Missouri. After his grad-
uation from high school he went to work on The Springfield Republican and then
other newspapers. In 1906 he joined the Publishers’ Press (the predecessor of the UP).
Later he became vice-president and general manager of the UP. He was UP’s presi-
dent in 1920-1923. He resigned to become executive manager of the business depart-
ment of the Scripps-Howard Newspapers. “Bill Hawkins of the U.P—Some Call Him
Mister,” Editor and Publisher, November 27, 1920, p. 1; “Hawkins Goes with
Scripps-Howard Newspapers—Bickel Heads UP,” Editor & Publisher, January 6,
1923, p. 9; The New York Times, February 20, 1953, p. 19.

36. Karl A. Bickel (1882-1972) was born in Geneseo, Illinois, but moved later to
California, where he attended Stanford University, worked for The San Francisco
News, and joined the United Press as its first manager at Portland, Oregon, in 1907.
Bickel bought an interest in The Grand Junction News and for four years was editor
and publisher of that newspaper. He returned to the UP as a travelling representative
in the business department, became business manager, then news manager and presi-
dent (1923-1935). Morris, Deadline Every Minute, pp. 52-53; “The United Press,”
Fortune, May 1933, p. 59; The New York Times on December 12, 1972, p. 52.
Curiously, Biographical Dictionary of American Journalism does not mention his
name.

37. Bickel attempted in 1922 to secure a visa to Moscow with the idea of making
new arrangements for exchange of news, but did not receive it. He went to Russia in
mid-July of 1923, planning to stay for ten days, but instead remained until September.
He spent much of his time making Doletzky familiar with American news agency
ideas, explaining how telephone circuits could be set up for transmission of daily
reports to several newspapers simultaneously, drawing designs for copy desks and
other newsroom equipment, and helping to order new teleprinter machines. Morris,
Deadline Every Minute, pp. 136-137. After his first visit Bickel returned to Russia in

Howard Interviews Stalin 43

1925, 1927, 1929, 1933, 1934, and 1935. Before American recognition of the Soviet
governments, U.S. passports were not valid for travel in Russia, and Bickel travelled
on his own recognizance. Hugh Baillie, High Tension. The Recollections of Hugh
Baillie (New York: Harper & Brothers Publishers, 1959), p. 106.

38. Translation of letter, dated the 15th May [1917], from the Havas Agency, Paris,
to the Managing Director, Reuters Limited, London. R/Ex Briggs papers.

39. An unsigned, undated memorandum. Rossiiskii Gosudarstvennyi Istoricheskii
Arkhiv (RGIA) f. 1358, op. 1, d. 1042, 1. 127; Roy W. Howard to Mr. Stanley
Washburn on February 18, 1916. IU/RWH archive.

40. W. S. Shepard to A. Loviagin on April 29, 1917. RGIA f. 1358, op. 1, d. 1042,
1. 3, f. 1358, op. 1, d. 1010, 1. 123. A. Loviagin to R. W. Howard on May 20, 1917.
RGIA f. 1358, op 1, d. 1010, 1. 134. Memoriia o zaiavleniiakh soedinennoi pressy
Ameriki sdelannykh po povodu trebovanii predstavitel‘ei eia periodicheskoi pechati
byt” dopushsennymi k pol’sovaniiu uslugami osvedomitel’noi sluzhby PTA. RGIA f.
1358, op. 1,d. 4, 11. 50-51; The PTA sent its representative, A. J. Sack to negotiate with
Roy W. Howard and E. W. Scripps. R. W. Howard to E. W. Scripps on June 1, 1917.
Roy W. Howard collection, Manuscript Division, Library of Congress (LC). A. J Sack
to the PTA on July 14, 1917. RGIA f. 1358, op. 1, d. 1010, 11. 55-59. Reuters’ manag-
ing director to Melville E. Stone on August 3, 1917. R/Ex Briggs c/box 17/18.

41. As a result, Reuters’ correspondent withdrew to Finland. He soon returned to
report from Moscow, but was arrested in July 1918. Donald Read, The Power of
News. The History of Reuters 1849-1989 (Oxford: Oxford University Press, 1992),
pp. 144-145. Because of that, Reuters’ attitude towards ROSTA became hostile.
“Havas, with whom we moved in these matters hand in hand, had always objected to
an arrangement with the ROSTA Agency and that for good reasons we entirely
shared.” Reuters Minute Book on August 8, 1923. R/1/883512. K. Bickel to J. G.
Doletzky on May 12, 1933. GARF f. 4459, op. 11, d. 623, 1l. 1-7. Reuters’ Minute
Book on December 12, 1917. R/1/883511.

42. As R. W. Howard wrote in 1918: “Russia, which should ultimately hold some-
thing out for us, is impossible now. [...] I had a long talk with Creel this week. He is
willing to go the limit with us. He would have done anything T wanted him to do in
Russia, in fact was very anxious to have me go there several months ago and before
the Bolsheviki thing became acute. I did not want to go because I did not believe the
thing has touched bottom and I don’t think it has yet.” R. W. Howard to H. B. Clark
on January 26, 1918, IU/RWH archive. George Creel (1876-1953) was chairman of
the Committee of Public Information that spread American propaganda abroad during
World War L. See George Creel, How We Advertised America. The First Telling of




44 Terhi Rantanen

the Amazing Story of the Committee on Public Information That Carried the
Gospel of Americanism to Every Corner of the Globe (New York: Harper &
Brothers, 1920).

43, Frank J. Taylor (1894-1972) contributed to several newspapers including The
Stanford University Daily, Los Angeles Examiner and San Francisco Examiner
before becoming a U.P. war correspondent covering revolutions in Germany and
Central Empires. In 1917 Taylor entered Russia in a box-car loaded with Russian pris-
oners returning to Moscow from Germany. He was informed that he was under “house
arrest” at the old Metropole Hotel. “One morning about 3 A.M. there was a heavy
knock on Taylor’s door and a Red Army soldier motioned him to get dressed. The sol-
dier then led him away so solemly that Taylor was pretty sure that they had decided to
solve his problems by shooting him without further ceremony. They went down an
underground stairway, and Taylor was unceremoniously propelled into a dimly light-
ed room. Inside there was an old man with a shawl around his shoulders. He had a
feather duster and was busy dusting off a large, cluttered desk. He greeted Taylor in
English and went on dusting so industriously that the reporter hesitated to ask him if
he expected to be shot, too. At last, however, he worked conversation around to the
subject of the undergorund office and asked why his companion was there. “Why, I'm
the Foreign Minister, replied Grigori Chicherin, “and this is my office. I understood
you wanted to interview me.” A week later, Taylor was eventually deported to Finland.
Morris, Deadline Every Minute, pp. 112-113. Later, Taylor wrote hundreds of non-
fiction articles for national magazines and was the author of nine books. Who’s Who
Among North American Authors 1936-39 (Los Angeles: Golden Syndicate
Publishers Company, 1937), p. 935; The New York Times, October 24, 1972, p. 46.

44. Morris, Deadline Every Minute, pp. 112-114; Kruglak, The Two Faces of
TASS, pp. 62-64; “Government News Control Widening,” Editor & Publisher, April
21, 1934, p. 6.

45. Kruglak, The Two Faces of TASS, p. 64.

46. Karl Bickel to Under-Secretary Frank Polk on January 28, 1920; The vice pres-
ident of the UP to DeWitt C. Poole (Division of Russian Affairs at the State
Department) on March 10, 1920. Department of State, National Archives (NA).

47. Louise Bryant (1887-1936) was introduced as the widow of John Reed by the
INS, but she was a professional journalist in her own right. Together with Reed she
went to Russia in September 1917 to cover the events in Petrograd. Bryant held cre-
dentials from the Bell Syndicate and Metropolitan Magazine. She wrote a book
about the October revolution and interviewed Kerensky (and made critical remarks on
Lenin) and the leading female politicians such as Alexandra Kollontai. See Bryant,

Howard Interviews Stalin 45

Six Red Months in Russia. Unfortunately, her book has been totally overshadowed
by Reed’s Ten Days That Shook the World (New York: Modern Library, 1960).
Different biographies concentrate on Bryant’s love affairs instead of her professional
career. After Reed’s death she married the U.S. ambassador to the Soviet Union,
William Bullit, in 1923 (see footnote 22). This marriage ended in divorce in 1930.
William Bassow, The Moscow Correspondents. Reporting on Russia from the
Revolution to Glasnost (New York: William Morrow and Company, 1988), pp. 25-
30; Barbara Gelb, So Short a Time. A Biography of John Reed and Louise Bryant
(New York: W. W. Norton & Company, 1973), pp. 288-289. On Bryant’s work as a
correspondent in Russia, see Julia Edwards, Women of the World: The Great
Foreign Correspondents (Boston: Houghton Mifflin, 1988), pp. 32-39.

48. An unsigned letter of the INS to Comrade Tchitcherine [Chicherin] on May 31,
1922. GARF f. 391, op. 1, d. 1639, 11. 4, 6-9.

49. John (Johan?) Graudenz (1882-1942), who had previously worked for the old
socialist newspaper Milwaukee Leader, became UP representative in Berlin and after
the UP agreement with ROSTA its first correspondent to Moscow. In 1924 he van-
ished, reappearing later in Germany. The Nazi government accused Graudenz of
Soviet espionage in the Schilze-Boysen-Harnack espionage trial that took place in
Berlin in 1942. He was described as an “old German Communist party militant who
had served as the UP correspondent in Berlin and Moscow.” At the time of the trial,
Graudenz was 60 years old, and was charged with obtaining data on the German out-
put of aircraft through his connections with the engineers of the Air Ministry with
whom he had business dealings as a salesman of automatic brakes. Together with
other members of the anti-Nazi ring, he was executed on December 22, 1942,
Kruglak, The Two Faces of TASS, pp. 65-67.

50. The agreement was signed in Moscow on December 25, 1922, GARF f. 391,
op. 1, d. 102, 1. 30-31; Kruglak, The Two Faces of TASS, pp. 227-230. It was
renewed in 1923 (signed by Bickel and Doletzky).

51. ROSTA’s first foreign agreement with Telegraphen Union was signed on
August 11, 1922, GARF f. 391, 1. 1639, 20. The contract with Wolff was made on
September 30, 1922, in Berlin. GARF f. 391, 1, 1639, 121-123.

52. Rantanen, “Mr. Howard Goes to South America,” p. 9.

53. John Lewis Gaddis, Russia, the Soviet Union and the United States. An
interpretive history (New York: John Wiley and Sons, 1978), p. 98.

54. 1. G. Doletzky to K. Durant on October 10, 1924. GARF f. 391, op. 1, d. 62,
1. 77-78.

L



46 Terhi Rantanen

55. “The principal Russian Agency was the ROSTA Agency, an undisguised Soviet
Propaganda Agency, with which Reuters and Havas had hitherto refused to have any-
thing to do.” Reuters’ minute book on April 10, 1923. R/1/883512.

56. A. Meynot to Jean L. Adamski on November 9 and 30, 1923. 5AR 416, 1, 2-3.
Archives Nationales (AN). Frédérix, Un siecle de chasse aux nouvelles, pp. 33-345.

57. J. G. Doletzky to K. Durant on October 10, 1924. GARF f. 391, op. 1, d. 62,
11. 77-78.

58. K. Bickel to R. W. Howard on September 15, 1924. LC/RWH collection;
Morris, Deadline Every Minute, p. 176.

59. K. Bickel to R. W. Howard on September 3, 1924. LC/RWH collection.
60. Madiar, “Inostrannaia informatsiia,” p. 1.

61. Y. Iwanaga to K. Cooper on May 26, 1928. The Kent Cooper (KC) papers. Lilly
Library, Indiana University (IU).

62. Report for Sir Roderick Jones of negotiations between Reuters, Havas, and
Rosta, held at Paris on March 27 and 28, 1924. RJ BF3. Reuters’ Minute Book on
April 24, 1923, and April 8, 1924. R/1/883512. The agreement was signed in Paris on
March 28, 1924. AN/5AR 416, 1,7. R/1/883512; GARF f. 391, op. 1, d. 1639, 1. 156-
162. It was renewed in 1926 when ROSTA was changed into TASS (R/1/8714885,
AN/SAR 416, 1, 17), in 1930 (R 1/8712423, AN/5AR 416, 1, 29) and in 1933 (R
1/8712405, AN/5AR 416, 1, 45).

63. Mongolia was also considered ROSTA’s home territory. ROSTA was supposed
to pay to both Reuters and Havas 1000 livres annually. The agreement could be
renewed year after year. It was signed in Paris on March 28, 1924 by Clements of
Reuters, Meynot of Havas and Doletzky of ROSTA. R 1/8715604. As Clements wrote
later: “[...] as regards ROSTA is quite different from that of any other European
agency. Owing to the special conditions we were unable to undertake the same guar-
antees for the exchange of news between ROSTA and all other countries of the world.
Hence the necessity for ROSTA to make direct agreements, but as said before, this
does not apply to any other country [...] Note for Sir Roderick Jones from S. Carey
Clements on November 5, 1925. R/Microfilm 177.

64. Frédérix, Un siécle de chasse aux nouvelles, pp. 345-346.

65. K. Durant to J. G. Doletzky on January 25, 1934. GARF f. 4459, op. 11, d. 651,

Howard Interviews Stalin 47

1. 1-6.

66. K. Durant to J. G. Doletzky on August 18 and 24, 1933. GARF f. 4459, op. 11,
d. 622, 11. 117-118, 122-123.

67. J. G. Doletzky to K. Durant on May 27, 1925. GARF f. 4459, op. 11, d. 32, 1L.
45-47.

68. Morris, Deadline Every Minute, pp. 175-176.
69. The agreement was signed in August 1927 in Geneva. R 1/864921.
70. E. Keen to K. Bickel on May 28, 1927 (confidential). LC/ RWH collection.

71. The Polish foreign minister Zaleski gave a speech in Warsaw in which he said
that “news agencies which you direct are charged with the task of communicating to
the public intentions of your governments. You are therefore to a certain extent organs
which supplement ministries of foreign affairs which without your efficacious aid
would be deaf instruments, devoid of resonance and echo.” E. Keen to K. Bickel on
May 28, 1927. LC/RWH collection.

72. K. Durant to J. G. Doletzky on June 4, 1929. GARF f. 4459, op. 11, d. 360, 11.
358-359.

73. K. Durant to J. G. Doletzky on July 26, 1927. GARF f. 4459, op. 11, d. 176, L.
74.

74. The UP Correspondent to I. G. Doletzky on May 6, 1927. GARF f. 4459, op.
11, d. 240, 1. 20.

75. K. Durant to J. G. Doletzky on April 28, 1927. GARF f. 4459, op. 11, d. 175,
11. 36-41.

76. K. Durant’s memorandum on the AP’s relation with the USSR on June 8, 1926.
GAREF f. 4459, op. 11, d. 108, 11. 9-11.

71.J. G. Doletzky to K. Durant on November 27, 1927. GARF f. 4459, op. 11, d.
176, 1. 110.

78. The documents available do not reveal Cooper’s personal impressions about
his trip to Moscow, but according to his conversation with Durant, he took the great-
est satisfaction in the discovery that he could drink 16 glasses of vodka without feel-




48 Terhi Rantanen

ing more than a slight weakness in the knees. K. Durant to J. G. Doletzky on July 26,
1927. GARF f. 4459, op. 11, d. 176, 1. 74.

79. K. Durant to J. G. Doletzky on March 23, 1927. GARF f. op. 4439, d. 11, L.
173.

80. K, Durant to J. G. Doletzky on August 21, 1929, and on September 12, 1933.
GAREF f. 4459, d. 11, op. 361, L. 48; f. 4459, d. 11, op. 598, 1. 1.

81. The Jewish Telegraph Agency was established in 1919. It had offices in New
York, London, Paris, Berlin, Warsaw and Jerusalem, along with 146 correspondents
supplying the more important Jewish newspapers throughout the world. Victor
Rosewater, History of Cooperative News Gathering in the United States (New
York: D. Appleton and Company, 1930), pp. 368-369. The agency’s foreign corre-
spondents became the victims of Hitler in many countries. The State Department
could not help in saving them, because most did not have U.S. citizenship.
NA/Department of State.

82. Lyons, Covering Moscow. Russian year-end review on 31 December, 1929,
LC/RWH collection. Eugene Lyons (1898-1985) was UP correspondent in Moscow
from 1928 until 1934, when he was expelled. After Lyons left the UP he spent the rest
of his working life as a prominent and articulate anti-Communist. He published eleven
books and was a senior editor of Reader’s Digest for many years. See Lyons,
Assignment in Utopia, and Bassow, The Moscow Correspondents, pp. 85-90.

83. K. Durant to J. G. Doletzky on July 26, 1927. GARF f. 4459, op. 11, d. 176, L.
74.

84. K. Bickel (unsigned) to J. G. Doletzky on March 19, 1932. GARF f. 4459, op.
11, d. 462, 11. 55-57.

85. Read, The Power of News, p. 174.
86. Draft Minutes on June 30, 1931. R/RIBF 3.

87. K. Bickel to I. G. Doletzky on May 12, 1933. GARF f. 4459, op. 11, d. 623, 11.
1-7.

88. K. Bickel to R. W. Howard on June 28, 1933. LC/RWH collection.

89.J. G. Doletzky to K. Durant on June 13, 1933. GARF f. 4459, op. 11, d. 597, 1.
30.

Howard Interviews Stalin 49

90. Gaddis, Russia, the Soviet Union and the United States, p. 123,

91. TASS agreed to pay a comission of 2,227 (contemporary value 62,044) pounds
to each agency. The agreement was signed in Paris on 22 December, 1933 by Murray,
Meynot and Doletzky. R/1/8712405.

92. K. Durant to J. G. Doletzky on February 2, 1934. GARF f. 4459, op. 11, d. 651,
1 13,

93. K. Durant to J. G. Doletzky on January 25, 1934. GARF {. 4459, op. 11, d. 651,
IL. 1-6.

94. K. Cooper to F. B. Noyes on February 4, 1934. IU/The KC papers, K. Durant
to J. G. Doletzky on February 10, 1934. GARF f. 4459, op. 11, d. 651, 11. 17-18.

95. K. Bickel to E. L. Keen on February 8, 1934. See also K. Bickel to R. W.
Howard on February 9, 1934. LC/RWH collection.

96. Bickel was at first hesitant to sign the agreement, because “it meant that Kent
was offering to agree to do exactly what we had always done and which we had been
insisting in speeches and articles for years was the thing a press association ought to
do.” K. Bickel to E. L. Keen on February 14, 1934, LC/RWH collection.

97. K. Durant to J. G. Doletzky on February 13, 1934. GARF f. 4459, op. 11, d.
651, 11. 17-18; Read, The Power of News, p. 176.

98. K. Bickel to E. Keen on February 14, 1934. LC/RWH collection.

99. Kent Cooper’s travel arrangements aroused a lot of attention inside TASS.
“Kent ordered a single room for himself and a double bed for his wife and secretary,
and the Russian crowd are still trying to work that out. They wirelessed Kent at sea
for confirmation on the double bed room for “wife and secretary” and telephoned again
yesterday, J. G. insisting that KD must be mistaken. KD said that they could under-
stand Kent sleeping with his secretary without any mental strain, or sleeping with his
wife, but they couldn’t figure out Kent sleeping by himself and having his secretary
sleep with his wife. They don’t understand how conventional a people we are.” K.
Bickel to Robert J. Bender on March 26, 1934. LC/RWH collection. K. Durant to J.
G. Doletzky on February 23, 1934, GARF f. 4459, op. 11, d. 651, 1. 27.

100. K. Bickel to R. W. Howard on March 13, 1934. LC/RWH collection. K.
Durant to J. G. Doletzky on February 23, 1934. GARF f. 4459, op. 11, d. 651, 11. 20,
27; Cooper, Barriers Down, pp. 270-271.




50 Terhi Rantanen

101. J. H. Furay to R. W. Howard on March 14, 1934; K. Bickel to H. Baillie on
March 23, 1934. LC/RWH collection. J. G. Doletzky to K. Cooper on May 35, 1934,
IU/KC papers; J. G. Doletzky to K. Durant on September 29, 1934. GARF f. 4459, op.
11, d. 650, 1. 172; A. Meynot to W. Murray on August 29, 1934. AN/5AR 419, 76.

102. K. Durant to J. G. Doletzky on May 2, 1934. GARF f. 4459, op. 11, d. 651, L.
30.

103. Proces-verbal des pourparlers entre M. Doletzky, Directeur de ['agence Tass
et les representants des agences Havas et Reuter, M.M. Meynot et Murray, le 17-19
aolit 1934 en Moscou (confidentiel). GARF f. 4459, op. 11, d. 688, 1l. 26-46 and
AN/5AR 419, 76.

104. The agreement was signed in Paris on October 22, 1934. AN/SAR 416, 1, 50;
R/8712405; Morris, Deadline Every Minute, p. 178.

105. 1. G. Doletzky to K. Bickel on November 2, 1934, K. Cooper to I. G.
Doletzky on November 3, 1934; K. Bickel to J. G. Doletzky on November 3, 1934;
Two-Party-Contract between the AP and TASS (unsigned). IU/KC papers.

106. Doletzky visited with the TASS bureau in New York, President Roosevelt in
Washington and also went to Chicago, Detroit, Los Angeles and San Fransisco. His
scholarly interests led him to Columbia and Yale, and at New Haven he took in a foot-
ball game with Karl Bickel. The game was incomprehensible to Doletzky, but he was
impressed with the Bowl’s press box and the direct telegraph lines to the newspapers
for the reporters’ play-by-play reports. He took many notes on the operation. Kruglak,
The Two Faces of TASS, p. 28; I. M. Lapitskii, “Shtrikhi raznykh let,” TASS soob-
shsaet, p. 91; TASS Director Sails for Moscow; Has Exchange Hook-Up with U.P.,”
Editor & Publisher, December 1, 1934, p. 12.

107.J. G. Doletzky to K. Durant on March 6, 1936. GARF {. 4459, op. 11, d. 794,
1. 91.

108. Hugh Baillie (1890-1966) joined the UP in San Francisco in 1915 after six
years of general newspaper experience, principally on the old Los Angeles Herald
and Los Angeles Record. Then he worked in several UP bureaus and became news
manager in 1920. In 1926 he was appointed general business manager and in 1927
vice-president. “Baillie, Bender and Miller Are Promoted by United Press,” Editor &
Publisher, July 16, 1927, p. 16. About Baillie’s experiences in the Soviet Union in
1935, see Baillie, High Tension, pp. 100-109.

109. Adam B. Ulam, Expansion and Coexistence. The History of Soviet Foreign

Howard Interviews Stalin 51

Policy, 1917-67 (London: Secker & Warting, 1968), pp. 239-241.

110. Although Radek’s subsequent fate is uncertain, the available evidence indi-
cates that he was sent to a labor camp in the Arctic region and was murdered in 1939
by another prisoner, a criminal rather than political offender. Radek was rehabilitated
on June 13, 1988; Warth, “Radek, Karl,” p. 143; A Biographical Dictionary of the
Soviet Union 1917-1988, p. 343; Robert Conquest, The Great Terror. Stalin’s
Purge of the Thirties (London: MacMillan, 1968), p. 156; Adam B. Ulam, Stalin.
The Man and His Era (London: Allen Lane, 1973), pp. 422-426; Stephen A.
deMowbray, Key Facts in Soviet History Vol 1: 1917-1941 (London: Printer
Publishers, 1990), pp. 307-308; “Capital Friends of Romm to Call Soviet
Ambassador,” The Washington Post, January 25, 1937; “Washington Journalists
Plead for Romm, Accused by Soviet,” The Washington Post, January 27, 1937;
Kruglak, The Two Faces of TASS, pp. 31-32.

111. J. G. Doletzky to K. Durant on March 11, 1927, and on April 2, 1934. GARF
f. 4459, op. 11, d. 903, 11, 54 and 72.

112. It has been estimated that 62 percent of the top level diplomats and commis-
sariat officials fell in the purge. Teddy J. Uldricks, “The Impact of the Great Purges
on the People’s Commissariat of Foreign Affairs,” Slavic Review No 2 (June, 1977),
p. 190. According to one estimate, about 10,000 Poles from Moscow alone were shot
in 1938 with a total of 50,000 in the country as a whole. From 1937 to 1939 all 12
members of the Central Committee of the Polish Communist Party present in Russia
were executed. Conquest, The Great Terror, pp. 433-434.

113. On Doletzky’s fate see Joseph E. Davies, Mission to Moscow (New York:
Simon and Schuster, 1941), pp. 168-169; Alexander Barmine, One Who Survived.
The Life Story of a Russian under the Soviets (New York: G. P. Putnam’s Sons, 1945),
p. 638; Lyons, Assignment in Utopia, p. 44; Kruglak, The Two Faces of TASS, p.
30; Lapitskii, “Shtrikhi rasnykh let,” p. 94; Hanjoachim Hoéhne, Report iiber
Nachrichtenagenturen. 2. Die Geschichte der Nachricht und ihrer Verbreiter
(Baden-Baden: Nomos Gesellschaft, 1977), p. 103. Doletzky’s son, Professor S. J.
Doletzky, revealed that Doletzky shot himself because he learned from his Polish
friends that the KGB was coming to arrest him. He left three letters: one to his son,
one to Stalin and one to his Polish friend. In the letter to his son he wrote: “I am an
honest communist. Take care of your mother. When you get older you will understand
why 1 did this.” Nobody knows where he was buried. Despite S. J. Doletzky’s
requests, the KGB has refused to reveal the material concerning his father’s death. I.
G. Doletzky has so far not been re-habilitated. Interview with S. J. Doletzky on July
30, 1993.




D Terhi Rantanen

114. Daniel R. Headrick, The Invisible Weapon. Telecommunications and
International Politics 1851-1945 (New York: Oxford University Press, 1991), pp.
189-190; Emily S. Rosenberg, Spreading the American Dream: American
Economic and Cultural Expansion, 1890-1945 (New York: Hill and Wang, 1982),
p. 87.

115. Oliver Boyd-Barrett, The international news agencies (London: Constable,
1980), p. 161.

116. G. D. Petrovich, “Tverskoi bul’var, 10” TASS soobshsaet, p. 130.

117. Kent Cooper, Barriers Down: The Story of the News Agency Epoch (New
York: Kennikat Press, 1942); S. Iwanaga, Story of Japanese News Agencies. A
Historic Account: From Meijii Restoration (1868) to The End of World War 1T
(1945) (Tokyo: Shinbun Tsushin Chosa-Kai, 1980).

118. Obviously Bickel did not remember the correct year. It was in 1934 when he
and Cooper visited Moscow. K. Bickel to R. W. Howard on April 4, 1952. [U/RWH
archive.




